St Martin

 
Det är längesen jag  skrev nu.  Efter att ha varit på södra Dominica i två veckor seglade jag upp till Portsmouth på norra delen av ön och tillbringade en vecka där.  Jag träffade ganska snart en svensk familj som jag lärde känna.  Vi tillbringade en del tid tillsammans.  Bland annat firade vi min födelsedag tillsammans.  
En dag när jag höll på med något inne i båten hörde jag någon ropa hallå från utsidan så jag tittade ut men såg ingen.  Då hörs jag ropet igen så jag tittade ner i vattnet.  Där låg Harald och flöt.  Han var från Sverige och hade simmat till min båt.  Ja inte från Sverige, bara från stranden.  Han var trevlig så vi gjorde en tur upp i bergen ihop.  
 
Efter en vecka ungefär seglade jag norrut mot Guadeloupe.  Jag hade planerat att möta upp Den Svenska familjen där också eftersom de tagit färjan dit.  
De kom och plockade upp mig med hyrbil och sen var det av mot en botanisk trädgård.  Den var dessvärre stängd när vi kom dit så vi fortsatte till deras hotell där de bjöd på middag.  Dagen efter tillbringade vi på en lång strand innan jag försökte ta mig tillbaka till båten med buss.  Det var inte det lättaste men det gick.  Tre olika bussar och fyra timmar senare kom jag tillbaka till båten.  
En dag såg jag en mindre tornado/virvelvind komma ute ifrån havet med sikte på viken där jag och många andra låg ankrade.  Jag plockade in alla lösa saker men straxt innan tornado kom till viken ändra Den riktning och försvann. 
 
Såsmåningom seglade jag vidare till English harbour  på södra Antigua.  Hade jag vetat hur otrevliga de var på tullkontoret hade jag aldrig seglat dit.  
Antigua var raka motsatsen till Dominica.  Två öar,  två nationer men så olika.  Antigua var för folk med pengar märkte jag snart och sådana fanns det gott om.  Man fick betala för varje litet leende.  Jag höll till i båten och på stranden istället.  
 
Jag seglade upp till jolly  harbour. Där larmade motorn att den gick varm och jag blev orolig att det var något allvarligt men det visade sig att det bara var impellern i vattenpumpen som var slut.  Jag bytte den och seglade efter ett par dagar upp till Barbuda.  Där fanns bara sand och ett sönderblåst och övergivet hotell.  Det var bra mycket bättre  än Antigua.  Jag blev kvar några dagar.  En dag tog jag mig in till det de kallade staden.  Det var kanske att ta i i överkant att kalla det stad.  Visserligen bor nästan hela öns befolkning där men det bor inte fler än ca tre hundra personer på ön nu efter orkanen Maria.  Innan dess var det ca 1500. Denna "huvudstad"på ön låg en bra bit in på ön vid en insjö vilket nog är unikt här i Karibien där de flesta "huvudstäder" ligger vid kusten.  
 
Från Barbuda seglade jag mot St Barth ca 65 sjömil bort.  Dessvärre var det nästan ingen vind så det tog 26 timmar. St Bart var en svensk koloni i 94år fram till slutet av 1800-talet. I Gustavia som staden på St Barth heter fanns vägskyltar på svenska om än med en annorlunda  stavning i vissa fall. Det fanns också informationstavlor om olika platser och byggnader som varit betydelsefulla under den svenska tiden.  Det blev en intressant historielektion att vandra runt och läsa på dessa skyltar.  Gustavia var en trevlig stad trotts att den är känd för lyxturism.  Det var en av få platser där människorna var trevliga trotts lyxturism och stora båtar. 
 
Från St Bart har jag seglar vidare till St Martin där jag nu befinner mig.  Här har jag mest ägnat mig åt underhållsjobb på båten och att bunkra mat och förnödenheter. Någon av de närmsta dagarna planerar jag att segla vidare mot British Virgin Islands.  Det blir en segling på ca 80 sjömil. Med ok vindar borde det gå på ett dygn men om vindarna blir svaga så tar det ju längre tid. 
 
Jag såg att jag fått en fråga i kommentarsfältet om försäkring.  Jag har en ansvarsförsäkring som gäller om jag skadar ändras båtar.  Om jag minns rätt kan jag orsaka skador för 65 miljoner kronor per tillfälle.  Den kostar 900 kronor per år och gäller hela världen.  Ska man hålla sig i Europa kostar det 600 kronor om året om jag minns rätt.  Jag kan inte göra reklam här men det är ett hyfsat stort båtförsäkringsbolag som har kontor i Malmö och namnet börjar på P.  
 
Jag har ingen försäkring för min egen båt.  Om jag skadar den får jag betala ur egen ficka.  Jag hittade inget försäkringsbolag som ville försäkra min båt för en segling över Atlanten.   Försäkringsbolag är inte logiska.  Jag kunde försäkra båten för en segling till Medelhavet både via kanalerna och via Nordsjön, Engelska kanalen och Biscaya.
Att de farligaste etapperna på en segling till Karibien är just Nordsjön, Engelska kanalen och Biscaya tycks  försäkringsbolagen inte ha förstått.  
 
Om någon har frågor om någonting angående min segling är det bara att skriva i kommentarsfältet och fråga så ska jag försöka svara. 
 
Jag hoppas på att återkomma här igen inom en snar framtid. 
 
 
//Fredrik 
#1 - - Anonym:

NU börjar våren att sig till våra trakter.
Har du några tankar på när du kommer hem?
Kram/ mamma.