Cascais.

I fredags morse var väderprognosen bra så jag seglade iväg mot Cascais. Det skulle vara medvind upp till tio meter i sekunden ungefär och inte för stora vågor. Frampå eftermiddagen började vinden öka men bara lite. När det mörknat ökade det mer och mer. Jag gick upp i vind och tog ner lite segel och fortsatte med bara ett litet försegel. Vågorna växte till sig och vinden var nog uppe i det dubbla vad de sagt på prognosen, tjugo meter i sek. Det blev en stökig segling sista timmarna till Cascais.

När jag kom in till hamnen var jag trött, hungrig och frusen. Där inne låg en av portugisiska marinens segelbåtar. De hade lite seglarskola för de nya. De tog emot mig när jag kom och bjöd över mig på middag. En god middag i en varm båt bland trevliga människor. Det var precis vad jag behövde. Vi satt och pratade en bra stund. De var nyfikna på hur det var att segla långt ensam på en liten båt. De är många på en stor båt och seglar inte så långt. Vi kunde enas om att det i båda fallen krävs diciplin för att det ska fungera bra. Innan vi skildes åt fick jag kaptenans visitkort. Han sa att det var bara att höra av mig om jag behövde hjälp med något.

Vädret har inte varit så bra de senaste dagarna. Det har blåst hårt till och från och varit riktigt stora vågor. Det har regnat lite men varit ganska skönt i lä mellan skurarna.  Jag är kvar i Cascais och har ägnat dagarna åt promenader, läsning och småpyssel med båten. Det har varit rtt skönt.

Några dagar har det kommit en promenerande Göteborgare och pratat en stund. Han har bott här i Portugal i ganska många år och jobbat med pappersindustri.
Idag var jag på besök i en Portugisisk segelbåt som ligger vid bryggan jämte. Den ägs av en äldre herre som var lite pratsugen.

Nu ska jag snart gå och lägga mig. Tänkte gå upp tidigt och kolla vädret imorgon. Med lite tur blir det segling imorgon men det är inte säkert. Det kan likaväl hända att jag blir här några dagar till.

Försommarvärme!

Ja idag är det varmt och skönt. Dock är det rätt höga vågor. Vågorna ska minska och vinden bli bättre och bättre. Om inte förr så ser det hoppfullt ut framåt helgen.

Här är fint så det går ingen nöd på mig. En dag gick jag ut till fyren på udden, den udde som jag rundat när jag seglade hit. Det blev en promenad på ca åtta km. Solen sken den dagen men det blåste hårt. Skönt att komma ut på landsbyggden lite.

Idag har jag köpt och installerat ett nytt batteri då det gamla var åtta år gammalt och laddade ur direkt. Hoppas på att det ska funka bättre nu. Elen behövs ju för VHF-radio, lantärnor och diverse olika saker.

Hoppas allt är bra där hemma.

På väg igen!

Ja äntligen är jag åter på väg. Eller, jag har varit på väg ett par dagar och ligger nu i en hamn som heter Peniche. Det är ett litet mysigt ställe. Vädret är lite sådär just nu så det kan hända att jag blir här några dagar.
Tro det eller ej men här finns fler som är lika tokiga som jag. Bla två fransmän som seglar ensamma i varsin båt och en engelsman och ytterligare ett par båtar.

Det kom in en fransk båt här en stund. De berättade att de legat instängda i Porto lika länge som jag låg i Figueira da Foz. Det verkar ha varit oväder längst hela kusten här. Jag är ändå rätt glad över att jag inte var i den här hamnen när ovädret var som värst. Åtta båtar sjönk här och delar av hamnen försvan. Bland annat försvann den del som förbinder övriga bryggorna med land så nu får man åka i en jolle över om man vill iland. Jag ligger dock på en av de bästa platserna i den här hamnen. Det känns tryggt.

Hoppas allt är bra med er som läser.

Vänner på besök

I söndags fick jag förstärkning ombord. Det var systrarna Holstad som kom på besök. Tanken var att de skulle segla med söderut en bit. Väderprognsen och framförallt vågprognosen sa något annat. Vi tillbringade ett par dagar här i Figueira da Foz. På nyårsafton lagade vi en god nyårsmiddag tillsammans. Vid tolvslaget tittade vi på fyrverkerier från sittbrunnen innan vi gick och la oss.

Vi hade ställt klockan för att komma upp tidigt på nyrsdagen då vi skulle ta tåget till Lissabon.

Hela järnvägsstationen var fylld av ungdomar som firat nyår i Figueira och var på hemväg. Efter ett tågbyte och fika i Coimbra kom vi på eftermiddagen fram till Lissabon där vi turistade, fikade, åt middag på restaurang och övernattade på vandrarhem.

I torsdags fortsatte vi vårt turistande i storstaden innan vi framåt kvällen tog bussen tillbaka till Figueira da Foz. I Lissabon fanns det många gamla fina byggnader. Dessvärre var många av de fallfärdiga och stod tomma. Där var också många tiggare och hemlösa. Vi gick nog förbi ett tjugotal som bäddat ner sig med filtar och kartongskivor när vi tog en liten promenad på kvällen efter att vi ätit middag. Många gick då fortfarande omkring och tiggde. Intressant att se Lissabon men storstäder är inte min grej har jag konstaterat.

Gårdagen ägnades åt att ta sig upp på ett berg här i närheten. I morse begav sig tjejerna iväg mot Lissabon för att försöka ta sig hemåt då det inte ser ut att bli någon segling den närmsta tiden. Det var trevligt att få besök av vänner ombord även om det nu inte blev någon segling.

Själv har jag haft en lugn dag ombord på båten eftersom det regnat och blåst mycket både i natt och under dagen.

Hur länge jag ska behöva vänta i den här hamnen innan det lugnar sig tillräckligt för att de ska öppna hamninloppet igen vet jag inte. En sak vet jag dock säkert och det är att jag aldrig någonsin kommer sätta min fot här igen efter att jag väl kommit härifrån.

God fortsättning på det nya året.