"Midvinternattens köld är hård"

"Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma."  Ja jag låg och tänkte på Viktor Rydbergs dikt "Tomten!" igår kväll innan jag somnade men kunde inte riktigt känna igen mig i den. Inte här, inte nu. Nog för att temperaturen sjunker lite på natten men 17-18 grader kan väl knappast räknas som hård köld.
Stjärnor däremot finns det gott om. Aldeles väldigt många om man seglar på natten en bit från land. Det känns ändå inte riktigt som att det var här i San Sebastian på La Gomera Viktor Rydberg satt när han skrev sin kända dikt. Det är inte på något vis så att jag klagar. Jag är bara lite fascinerad över kontrasterna när jag hört att det är tio grader kallt och snö där hemma och här går jag i shorts och t-shirt på dagarna.
Trots värme går det att bli förkyld. Det är nämligen vad jag varit de senaste dagarna.Tack och lov är förkylning något som oftast är övergående. Idag känner jag mig bättre om än inte helt återställd. Jag hoppas på att bli det tills imorgon eller nästa dag. Jag har en tanke på att segla runt till Valle Gran Rey på andra sidan ön och fira nyår där. Det verkar som de flesta andra jag känner här tänkte göra samma sak. Jag överlåter till förkylningen att avgöra var jag firar in det nya året. Jag har en stark känsla av att det nya året kommer även om jag blir kvar här.

Jag hoppas det nya året blir till belåten het både för mig och er som läser.

GOD JUL!

Vindarna är sydostliga vilket gör det olämpligt att ankra på södra delen av La Gomera. Jag är nu i marinan i San Sebastian på sydöstra La Gomera. Här blir jag kvar över jul sen får vi se vad som händer med vädret och vindarna.
Vi lämnade Las Palmas i fredags morse och anlände till Santa Cruz på Teneriffa natten till lördag efter en helt ok segling. Dåligt med vind i början men sen blev det bättre.
I Santa Cruz stannade vi tills i söndags morse då vi fortsatte söderut runt Teneriffas södra udde och en liten bit upp längst västkusten till La Caleta där vi ankrade på natten.
På morgonen efter vaknade vi och hade utsikt över Tejdes snöklädda topp. Senare på dagen tog vi ett bad i ganska varmt havsvatten. Vi blev kvar hela måndagen där och fortsatte igår tisdag hit till San Sebastian. Ganska snart efter att vi lämnat La Caleta såg vi valar som "hoppade" en bit bort. Det var inga stora valar, men större än båten var de allt. Festliga djur. Delfiner såg vi också.
Italienarna börjar prata om att ta sig upp i bergen så det kan hända att jag blir ensam ombord efter jul. Vi får se vad som händer.
Här i hamnen ligger några båtar vi känner sen tidigare så det kan nog bli något gemensamt julfirande här.

Önskar er alla en GOD JUL.

Vidare. Framåt.

Vindarna har vridit över till ost nu och är lagom starka. Imorgon bär det troligtvis iväg mot Teneriffa.
Mina italienska inneboende följer med. Det finns en liten tanke att försöka hinna till Playa Santiago på södra La Gomera innan Jul. Det lär ska bli ett stort julfirande på stranden där. Många av de andra båtarna vars besättningar jag lärt känna har också planer på att ta sig dit så det blir nog någon form av återsamling där. Det kan bli riktigt kul. Allt hänger på vädret om vi hinner dit och om vi kan stanna där. Det lär ska vara en bra ankarplats med en marina ganska nära dit man kan smita in om vädret blir dåligt. Enligt väderprognosen ser det lovande ut. Vi hoppas på det bästa.
Jag vet inte när jag kan uppdatera bloggen igen. Troligtvis kommer jag åt nätet igen före jul men om inte önskar jag er alla en god jul redan nu.

Kvar i Las Palmas

Jag är kvar här i Las Palmas. Dagarna går här också på något märkligt vis. Jag är lite trött på all trafik på stora vägen intill men det vägs upp av alla trevliga människor jag lärt känna här. Här behöver man inte sitta ensam om man inte vill.

Jag kände dock för någon vecka sen att det vore skönt att lämna storstan en stund så jag tog mig upp i bergen här och vandrade en bit till en liten by som heter Tejeda. Det blev en fin och bra vandring på några timmar i bergslandskapet. Det var rätt kallt där uppe så det kändes skönt att komma ner till värmen på lägre höjd på kvällen.

Vi har även hittat ett klätterrum där vi varit och klättrat en gång hittills.

Mina italienska vänner har varit iväg några dagar på södra delen av ön men är tillbaka ombord igen sen någon knapp vecka tillbaka. Nu har vi även en tjej från Litauen inneboende så nu är alla kojer fyllda. Det är lite trångt ombord men det är trivsamt.

Vi har umgåtts en del med besättningarna på ett par andra båtar. Ibland har vi ätit middag tillsammans på någon av de större båtarna. Då har vi varit ca femton personer varav många spelar olika instrument, dragspel, klarinett, trumpet, gitarr, trumma mm, vilket förhöjer stämningen.

Ja det är svårt att slita sig härifrån men det ska väl inte dröja några evigheter innan jag seglar vidare mot Teneriffa.