På väg, På drift.

Det var med blandade känslor jag såg La Graciosa bli allt mindre och mindre akter om båten. Jag har tillbringat ganska mycket tid där och har många roliga minnen därifrån. De flesta av de jag umgåtts med där har dock redan rest därifrån vilket gjorde att det ändå kändes som att det var dags nu även för mig. Man ska inte stanna på en plats så länge att den blir tråkig. Jag lämnade La Graciosa medan jag fortfarande tycker om ön. Troligtvis kommer jag att återvända dit igen någon gång. Dock kan det dröja ett tag.

Klockan var ungefär tolv på dagen i onsdags när jag tog mig ut ur hamnen. Det var lagom stark medvind så jag hissade upp en genua (ett stort försegel). Efter en stund kopplade jag in vindrodret och lät det styra mot en punkt straxt utanför Las Palmas hamn. Jag behövde bara åka med och emmelanåt spana av horisonten så inga andra båtar kom i min väg. Det kändes bra att vara på väg igen.
Under natten minskade vinden lite men jag njöt av skärnhimmel och mareld. På morgonen hissade jag även storseglet och spirade ut ett segel åt varje håll för att fånga upp så mycket som möjligt av den avtagande medvinden.
Efter att GPS:en visat endast 1,5 knop i ett par timmar kapitulerade jag och startade jag motorn. Kvällen bjöd på ännu starkare mareld och en jättestor orangeröd måne som steg upp ur havet.
Vid tvåtiden natten till fredag gled jag in i Las Palmas hamn och förtöjde vid ankomstpontonen.

Följande förmiddag gick jag upp till hamnkontoret. Det var långt ifrån säkert att jag skulle få en plats i hamnen. Den årliga stora tävlingen över Atlanten med ca 300 tävlande båtar har förtur till hamnplatserna här i ca två månader. Eftersom jag har en så pass liten båt lyckades de tillslut efter lite letande hitta en plats där jag fick förtöja. Ännu en fördel med att ha en liten båt.

Ganska snart träffade jag på Ben på Åländska båten Colomba. Efter en stund träffade jag även Paulo från båten Asikel. Det var en av de två båtarna jag hade sällskap med stor del av förra vintern. Det var roligt att ses igen.
Idag har det regnat hela dagen så jag har varit inne i båten och läst, städat lite och knytit macramee. Jag hoppas vädret blir bättre tills imorgon så det blir lite roligare att vara ute.

Masten på plats

Nu är masten på plats igen. Jag har efter att ha plastat in den nya brädan under mastfoten slipat av ytan och målat den tre gånger. När sista strykningen med färg torkat fick jag hjälp av några båtgrannar att lyfta masten tillbaka på rätt plats. Nu är den fast skruvad och all el är inkopplad.
Det finns fortfarande en del jobb kvar att göra på båten men nu går det i alla fall att segla med den igen.

Imorgon onsdag ser det ut att bli bra vindar så om allt går som jag vill seglar jag härifrån till Las Palmas på Gran Canaria eller Corralejo på norra Fuertaventura. Det gäller att passa på när vindarna är bra.

Jag gör som jag brukar, när jag vaknar imorgon känner jag efter hur det känns. Känns det bra seglar jag, känns det inte bra stannar jag någon dag till.

Jag uppdaterar bloggen när jag får möjlighet.

Det går framåt

Några dagar med regnskurar försenade arbetet med båten lite. Nu är dock den nya brädan på plats och fem nya lager av glasfibermatta och plast är på plats. Nu måste jag vänta ett par dagar till innan jag kan slipa av den nyplastade ytan och sen måla den.
Jag vaknade några gånger i natt av att det blåste. Jag var lite orolig för masten som står surrad på däck ca 25 cm till styrbord om mitten av båten. Efter att ha varit ut och kollat läget ett par gånger kändes det lite bättre. Masten stod kvar och visade inga tecken på att vilja falla åt något håll.

I onsdags var det några som tänkte ses på stranden vid campingen för att elda och spela gitarr och ha det bra. Jag var inbjuden också. Efter att ha slipat bort gammal gelcoat från båten hela dagen åt jag middag och blev sen så trött att jag satt och somnade. Jag vaknade fram på natten och insåg att det nog var försent att gå bort till de andra på stranden då. Det var bara att bädda ner sig och sova lite till. Förhoppningsvis blir det fler liknande tillfällen framöver då jag kanske inte är lika trött.

I övrigt har det inte hänt så mycket här. Dagarna fylls med båtjobb och pratstunder med diverse bekanta. Helt ok med andra ord.

Simtävling, avsked och båtjobb

I lördags var det simtävling här. De tävlande startade på Lanzarote och simmade över sundet till La Graciosa. På kvällen blev det musik från en scen på stranden till långt in på natten. Det var mycket folk här. Jag och flera jag känner var där. Vi var väl ett gäng på närmare tio personer. Hur trevligt det än må vara så kändes det tillslut rätt skönt att krypa ner i båten och stänga allt utanför.
På söndagskvällen blev det avskedspizza. En av de jag känner skulle på måndagen åka till Madrid på obestämd tid för jobb och studier så vi var några som åt pizza ihop på söndagskvällen. Det kändes som en helt annan ö jämfört med lördagen. På lördagen var det ca 800 tillresta turister på ön. Då det bor ca 600 här på ön så märktes de. På söndagen hade de lämnat ön så det kändes som om ön nästan var tom fram på kvällen. Jag kan tänka mig att samma känsla infinner sig på Gotland efter medeltidsveckan när alla turister lämnar ön.

I måndags satte jag igång med båten på lite mer allvar. På däck under masten ligger det en inplastad bräda som masten står på. Via skruvarna som håller mastfoten på plats har vatten med tiden trängt in och gjort brädan mjuk. Nu har jag flyttat masten en liten bit och stält den på en lös brädlapp på däck och surrat den med rep åt olika håll. Jag har efter det sågat upp plasten och tagit bort den blöta dåliga brädan och kapat till en annan bra bräda som jag haft med mig från Sverige. Nu har det stått och torkat ur ett par dagar så det börjar bli dags att plasta in den nya brädan på rätt plats så jag sen kan flytta tillbaka masten på sin rätta plats och skruva fast den.

Ja det finns en del att göra här. Jag har även hunnit med en tur till stranden och dessutom umgåtts med några av de jag känner här.

Jag återkommer och berättar mer om livet här på La Graciosa.

En sommar har gått

Nyss var det vår och jag hade anlänt till en stuga i de Sörmlandska skogarna, i trädgården blommade påskliljorna för fullt och jag hade en hel sommar framför mig i Sverige. Nu har den sommaren tagit slut och jag befinner mig sedan ett par dagar tillbaka på Isla de La Graciosa där Bris legat förtöjd under sommaren.
Sommaren har varit till belåtenhet och har förutom en hel del jobb även bjudit på upplevelser som Midsommarfirande med mina vänner i min trädgård. Det var ett trevligt firande trotts regnet, det kom ca 70 mm från torsdag kväll till lördag förmiddag. Urkult, en världsmusikfestival i Ångermanland var en annan trevlig tillställning.
Sommaren bjöd även på grillfester, bad och två vänners bröllop samt möten med både gamla och nya vänner. Kort sagt det var en bra sommar.

Det kändes bra att återse Bris igen och konstaterat att båten var i hyfsat bra skick efter att ha varit ensam en hel sommar. Visst, en del sand hade landat på däck och i sittbrunnen och rutorna hade blivit ännu lite repigare men i övrigt såg det ut som det skulle. Idag startade jag upp motorn och den startade direkt som om jag haft den igång igår.

Hittills har jag förutom att startat upp motorn hunnit tvätta av båten hjälpligt och städat lite inne i båten. Resten av jobbet jag har att göra får vänta till nästa vecka. I helgen går årets största händelse på ön av stapeln, nämligen simtävlingen från Lanzarote och hit till Graciosa. Det innebär mycket folk och musikunderhållning på hamnplan. Det var trevligt förra året.
Jag har redan träffat på bekanta här på ön och anar att fler dyker upp under helgen.

Jag planerar att stanna här i två-tre veckor och göra lite underhållsjobb på båten. Sen blir det segling mot nya mål, men först några korta stopp på platser jag varit på förr.

Jag hoppas ni vill läsa om mina och bris upplevelser även denna vinter. Själv ser jag fram emot att få nya saker att skriva om här.