Tunaberg

På den här bloggen har vi tänkt att förutom segling även rapportera om olika klätterområden vi kommer att besöka. Så varför inte börja med hemmabergen på Tunabergshalvön.

Simonsberget även kallat tunaberg ligger vid Koppartorp. Åk från Nyköping mot Nävekvarn. Sväng vänster genom Buskhyttan vidare till koppartorp. Parkera på parkeringen för naturreservat simonsberget på höger sida av vägen, se skylt. Promenera sedan den lilla vägen över åkern och ni är framme. På simonsberget fins det över två hundra leder att välja mellan. Allt från treor till åttor. Berget är ett så kallat tradklätterberg, det vill säga att berget är ganska fritt från bultar. Där det går att lägga kil där lägger man kil men på några få ställen går det inte och där sitter det någon enstaka bult. Berget är ca 55 meter högt men det fins många hyllor vilket gör att de flesta lederna är betydligt kortare. Några klassiska leder är Svärfar grad 3, Graviditetsleden grad 4, Diritissiman grad 5, Evas spricka grad 5, Toppsprickan grad 6-, Stålfinger grad 7-. Det fins flera olika förare över berget, men Björn Fianders förföraren räcker långt. När det gäller boende så kan man tälta på gräsytan nedanför eldstaden samt mellan eldstaden och torrdasset. Man kan även bo på vandrarhem i Nävekvarn.

Bistaberget även kallat Präst-utterviksklippan ligger i närheten av nävekvarn. Åk från Nyköping till Nävekvarn. Sväng vänster i korsningen vid konsum i Nävekvarn fortsätt sedan ca tre kilometer. Berget ligger på vänster sida precis brevid vägen. parkera på höger sida eller fortsätt några hundra meter till sörmlandsledens parkering. På Bistaberget fins det ca 50 leder, några fyror och femor men mest sexor och sjuor. Bistaberget lämpar sig bättre än Simonsberget för sportklättring då flera av lederna är bultade. Det fins dock flera fina tradleder också. Berget är ca 25 meter högt och vertikalt med fina spricklinjer. Några klassiska leder är Ätterstupan grad 5 och kapten krok grad6. Det fins flera olika förare även över detta berg men flera av lederna fins med i Björns förföraren. Tälta kan man göra uppe på berget, annars ligger vandrarhemmet i Nävekvarn inte långt bort.

Det fins några mindre klippor i närheten av Bistaberget bland annat Kanonberget  eller Bjurviksberget som det också heter. Har man tid och lust kan man promenera dit men det är Bistaberget som är finast.

Obs. Innan ni klättrar bör ni läsa på om ev acces på Svenska klätterförbundets hemsida.

/ Fredrik

Borgholm!

I tisdags förtöjde vi Bris i gästhamnen i Borgholm. Vi kunde inte passera Öland utan att träffa kompisen Peter! Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans. Vi packade in oss i Peters bil och åkte iväg till Algutsrum där han bor. Vi lagade en god middag och drack gott. Fredriks gitarr följde med så lite underhållning blev det. Vi blev kvar hos Peter över natten och fick sova i en RIKTIG säng! Det var varmt och gott. Ingen fukt!

På morgonen efter åkte vi tillbaka till Borgholm. Jag och Fredrik tog oss en välbehövlig vilodag (medan Peter arbetade). Vi tog oss en promenad till Borgholms slottsruin. Sagolik väg att vandra!

Både humleblomster och midsommarblomster blommade!

Peter tipsade oss om Köpingsvik, en liten grannort till Borgholm med en klippa! Vi traskade iväg och fick oss en ordentlig uppvärmning till kul bouldering!

Öland!

I förrgår vaknade vi till en frisk och stundtals hård nordostlig vind. Tanken vi hade var att ta oss till Öland direkt från Västervik. Efter ca 20 sjömil sökte vi oss in till en liten gästhamn vid Klintemåla. Det hade då varit mycket slitsam segling trots medvinden. Utanför Västervik gick det mycket sjö och vinden tog i. SMHI hade rapporterat 9-13 m/s. Vi gjorde bedömningen att det inte var klokt att fortsätta. Att ta sig över Kalmar sund i den sjö som gick hade inte varit behagligt och att fortsätt ner längs ostkusten var lite riskablet då vi skulle komma till en sträcka där det var mycket trångt och vi skulle ha vind och vågor snett in bakifrån och i lä ett gytter av grynnor. Nej, sa jag! Min mage säger mig att det inte är klokt. Vi gick in till närmsta hamn. Klockan hade bara hunnit bli 14:00 så vi tog oss en skön promenad i Klintemåla och tänkte att vi fortsätter imorgon, kanske lägger sig sjön en aning under natten så går vi över till Öland imorgon.

Morgonen efter var det motigt att vakna men vi tog oss upp i alla fall och konstaterade att vinden hade avtagit en aning. Vi hissade storsegel och fock och satte fart mot Ölands norra udde! Visst hade vinden avtagit men bara en aning. Och sjön ute i Kalmar sund hade inte lagt sig under natten. Det var gropigt! Upp och ned! Upp och ned! Det sög rejält i magen och att sitta vid rodret var inte lätt. Att reva storseglet lite hade kanske i efterhand varit smart men i den sjön som var hade ingen lust att ta sig ut på fördäck. Det tog inte lång stund innan mitt huvud och min mage började signalera om sjösjuka. Och sjösjuk det blev jag. Att ta oss ini hamnen vid Byxelkrok var rena paradiset. Efter att båten var förtöjd sjönk jag ihop i en hög på kajen. Pust!

Fredrik var en fantastisk skeppare! Han kämpade med rodret i ca fyra och en halv timme med kortare avlösning av sjösjuka jag och tog oss utan problem in till hamnen i Byxelkrok.

Byxelkrok är en fin liten ort med en mysig gästhamn. På kvällen tig vi en promenad längs stenstranden. Att komma hit var det helt klart värt att vara sjösjuk för. Måste tilläggas att även Fredrik tyckte att det sög i magen. Och det var nog den värsta sjögång han har seglat i (än så länge!).

Att något så gropigt kan vara så platt. Nu sitter vi i båten på väg mot Borgholm och Kalmar sund är nästan platt. Vi rör oss sakra framåt. Det går ingen nöd på oss. Efter de senaste dagarnas framfart är det ljuvligt med långsam segling!

Ponnys gick och betade i Klintemåla!

Promenad i Byxelkrok!

Solsken och medvind

Igår torsdag seglade vi iväg från Fyrudden vid 0730. Vi hade fina vindar och de 36 sjömilen till västervik avverkades på ganska exakt 10 timmar vilket ger en snittfart på 3,6 knop, ganska bra för en så här liten båt. Väl framme fick vi påhälsning av en annan småbåtsseglare, Sven Yrvind. Han var ute på en liten cykeltur och blev nyfiken på våran båt när han såg den i hamnen. Vi fick en trevlig pratstund och en inbjudan till hans båtbyggarverkstad. Idag har Kristina och jag hämtat våran EPIRB och köpt en GPS till som vi har koplat ihop med våran VHF. Vi han även ta en fika på stan och köpa lite konserver på öb. Efter att vi ätit middag hämtade Sven oss med bil för att visa oss lite olika saker bland annat en industri som tillverkar master mm av kolfiber. Han visade också en jätteliten båt han hade bygt och sin verkstad där han bygger en 4.80m lång båt. Vi har haft en rolig och intresant vistelse i Västervik men i morgon fortsätter vi söderut mot Öland.

/ Fredrik

Ordning

Efter en dag med hård kryss kom vi i går fram till Fyrudden i Gryts skärgård och kunde konstatera att det hade varit mycket slit för en så kort sträcka. När vi vaknade i morse var det fortfarande motvind men SMHI lovar ändring på det i morgon med vindar från ost eller nordost så vi beslöt oss för att stanna här tills dess. Dagen har ägnats åt att försöka få lite ordning i båten, vi har kommit en bit på väg med det men lite återstår fortfarande. Vi har även tagit en promenad och läst lite. Det kändes som att vi behövde en sådan här dag. I morgon fortsätter vi söderut igen kanske kommer vi till Västervik. Det är roligt att läsa alla kommentarer vi får här på bloggen, fortsätt gärna att skriva sådana.

/Fredrik

Avresan

Så har de nu åkt!  Det blev ett tårfyllt farväl men det var inte tårar av sorg utan för att vi kommer att sakna dem och glädjer oss åt att de kan uppfylla sin dröm!

Jag har fått förtroende att lägga ut dessa bilder på bloggen.

Mamma Anna-Karin

Lite kaos pga tidsbrist!

Kryss!

Solsken! När vi öppnade ögonen idag var det solsken! Vinden var frisk och kylig och kom rakt framifrån. Vi hade kryss hela dagen! Efter mycket slit ligger vi nu i Tyrislöt och ska äta lite ost och kex. Vi har inte alls kommit så långt som planerat men segling i det väder som har varit i dessa två dagar är mycket slitsamt. Att ge oss på nattsegling just nu är uteslutlet då vi känner att det inte går att sitta och frysa både dag och natt. SMHI rapporterar om sydlig vind imorgon igen så det är bara att förbereda sig för ännu en dag med kryss!

Allt det goda att äta som vi fick med oss från nära och kära när vi lämnade Nyköping i lördags är mycket värt när vädert inte riktigt vill som vi!

God morgon!

Skratt! Efter en välbehövlig sovmorgon har vi nu vaknat. Vi har båda konstaterat att det är en aning kyligt. Jag är lite glad över att vi inte har någon termometer i båten för nu kan vi i alla fall intala oss att det är över +10. Jag blev lite nyfiken ändå och gick ut på SMHI:s hemsida. +4 nu på morgonen! Vi kan vara glada om det kryper över +12 under dagtid fram till torsdag och vi kan vara glada om det håller sig över 0 under nätterna! Kände att jag behövde en motivationshöjare och tittade på vädret i Grekland. +32 under mitten av veckan på Kreta!

Nu är det frukost som gäller!

ÄNTLIGEN!

Nu är vi äntligen på väg. Jag har drömt om att långsegla så länge jag kan komma ihåg och nu har vi lossat förtöjningarna och kommit en liten bit på väg. Vi är nu på broken ,nyköpings segelsällskaps klubbholme, här ska vi sova ut och sedan fortsätta söderut i morgon. Hur långt vi kommer på våran resa får framtiden utvisa men det är roligt att vara på väg. Det blev en jättebra start på seglingen med regn, kyla, motvind och dimma, då kan det väl bara bli bättre. Och bättre blev det, solen tittade faktiskt fram på kvällen med några hoppingivande strålar och vi  tittade in i bastun en stund och tog sedan en välbehovlig duch.

/Fredrik

Trött, trött, trött...

Nu har vi jobbat hårt i ett par veckor. Lägenheten är övergiven och vi bor sedan tre nätter tillbaka i båten. Vädret är inte det bästa med regn och rusk. Vi får se det som att vädret i alla fall inte kan bli sämre! Det är ganska kyligt att bo i båten nu då vi inte har någon värme. Det värsta är dock inte kylan utan fukten. Allt är lite smått fuktigt och det förstärker kylan.

Det ser ut som om vi faktiskt har klarat den svåraste biten av en långsegling. Att bestämma sig och att förbereda sig! Imorgon lördagen den 17 maj kl 12:00 kastar vi loss!

Klättring och provsegling!

Klättring!

I fredags mötte vi en grupp från Nyköpings enskilda gymansium vid Simonsberget i Tunaberg. Klättring stod på deras schema! Fredrik och jag hade tidigare på morgonen riggat två topprep vid två klassiska leder på berget, "Svärfar" och "Graviditetsleden". "Svärfar" är en typisk nybörjarled med en något krånglig anmarsch. "Graviditetsleden" är en fin grad fyra led.

Det var en munter grupp med en hel del potentiella klättrare!

Provsegling!

Idag gjorde vi en ordentlig provsegling med "Bris"! Turen blev Ringsö tur och retur. På väg till Ringsö gick vi utomskärs. Vinden var ganska svag och stundtals tvivlade vi på att vi skulle hinna till Ringsö. Vinden ökade en aning och vi fick till och med chans att prova vindrodret. Efter en hel del pysslande med att ställa in vindrodret tyckte vi att resultatet var bra! Visst, det pendlade lite fram och tillbaka men med tanke på att vinden var en aning för svag är vi nöjda med vindrodret! Vädret var soligt och det var härligt och gå utomskärs. Väl framme vid Ringsö fick vi ta ett svårt farväl från både goda vänner och en förtrollad ö.

På vägen hemåt hade vinden börjat friska i! Kryss med genua var till en början smått nervöst och vi började fundera på om inte focken hade varit ett bättre val. Med kryss hela vägen i frisk vind fick vi en ordentlig provsegling inomskärs! Trött och nöjd ska jag sova ett par timmar nu innan det är dags att kliva upp. Kl 07:40 i morgon ska vi vara i Eskilstuna för att få den sista vaccinationssprutan.

Premiärtur!

Bris är sjösatt och masten är på! Efter mycket problem med motorn och med stor hjälp av min morbror har vi äntligen fått igång den! Idag tog vi den första turen för i år och vädret kunde inte ha varit bättre. Vi börjar känna oss lite slitna då vi har arbetsdagar fån ca 06:00 på morgonen till ca 00:00 på natten. Då är det tur att vi har fått förstärknig. Radio Sörmlands Morronskiftet har mönstrat på!

De har redan gjort en insats vid rodret!

Det börjar närma sig avfärd den 17 maj men just nu har vi inte ens tid att känna resfeber...