Nationalparken Peneda-Gerês i norra Portugal

300 m + över havet

Hästar i Muros

Cabo Finisterre

Tur de inte har vinterväglag här

Ria Ribadeo

Det rullar

Delfiner

Portugal

Sist jag skrev låg jag för ankar utanför Cangas i Spanien. Dagen efter drog jag upp ankaret och gjorde sällskap med Erica och Sebastian på Albatross ut till ön Islas Cies som är en nationalpark Utanför den vik där Cangas och Vigo ligger. Läs gärna om de på http://jordenrunt.gramadies.se  Eftermiddagen tillbringades på stranden i väntan på Henrik och Christian på Arkona II. De kan man läsa om på http://projektjordenrunt.wordpress.com När de sistnämnda kommit gjorde vi en gemensam vandring upp till fyren på öns högsta topp.

Dagen efter, i onsdags, seglade jag iväg någon timme före de andra. Det var nästan ingen vind på morgonen så det blev motorgång ett par timmar sedan ökade vinden. Det skulle den göra till en viss gräns men inte så mycket som den gjorde. Det var dock medvind och jag seglade med ett segel ut på var sida av båten. Allt kändes bra. När jag kommit in en bit i Portugal fick jag en ofrivillig jipp, dvs att båten kränger till lite så att vinden kommer in på "fel" sida storseglet och skickar över storsegel och bom till andra sidan båten. Allt skedde ganska fort och när det var över såg jag att storseglet slitits i bitar och är totalförstörts.  Jag har tack och lov ett storsegel till men det är inte i något bra skick så jag behöver nu skaffa mig ett nytt segel.
Straxt därefter får jag ett sms från Albatross där de undrar vad jag har för planer för kvällen/natten. Jag berättar vad som hänt och att jag täker gå in till Povoa de Varsim och skifta swegel och sova över natten. De beslutar att göra samma sak.
När de kom in berättade de att de sett på vindmätaren att det blåst 18-20 meter i sekunden, det var betydligt mer än vad väderprognosen sagt oss.
Dagen efter blev det en dag med jobb på båten eftersom det skulle blåsa en hel del även då.

På Fredagen hyrde vi en bil och åkte till en nationalpark i bergen i norra portugal. Där åkte vi först runt en del och försökte hitta ett berg vi ev skulle klättra lite på. Under letandet såg vi kor, hästar, får och getter som gich fritt på olika platser. Vi träffade också en gammal tant som skälde på oss på portugisiska och hötte med en planteringshacka. Vi vet fortfarande inte vad vi gjorde för fel.
Tillslut hittade vi berget men det var svårt att hitta lederna då vi hade en bristfällig förare/guidebok över berget. Vi gjorde en topptur istället och såg fram emot ett bad i den sjo som skulle finnas uppe på berget. När vi kom fram till sjön var den uttorkad och mitt i sjön stod tre kor. vi vände då neråt och tänkte bada i en av de hålor i den bäck vi sett tidigare. I den meterdjupa hålan i bäcken simmade det en orm så även där fick vi avstå från att bada. vi gick ner till bilen, fikade och åkte tillbaka till båtarna.
 Lördagen ägnades åt pyssel med båten och vila.

Imorse var det ett vemodigt uppbrott. Sebastian och Erica seglade mot Lisabon och jag till Leixois där jag i skrivandets stund befinner mig. Det dröjer nog tills vi ses igen. Kanske blir det i Karibien.
Hoppas allt går bra för de.

För ankar utanför Cangas

Ja nu ligger jag för ankar i en vik utanför staden Cangas. Inne i viken är det en sandstrand där vi var några som grillade i lördags kväll. Har nu rott in för att titta på staden, köpa lite mat och kolla vädret på internet. Om ett par dagar fortsätter jag söderut, fram tills dess blir det småpyssel med båten och lite vila. Dagarna går utan att man behöver anstränga sig så mycket, det är rätt skönt. Hoppas alla har det bra där hemma också.

Bergsvandring i Muros

Vi var tre svenska båtar som lämnade La Coruna samma dag och alla segladde till Muxia. Jag kom dit sist eftersom jag startade senast och har långsammast båt. Efter en natts sömn fortsatte vi ner till Muros. På vägen dit hände något märkligt, det kom ganska bra vindar akterifrån. Kändes lite ovant att inte behöva kryssa.

Har nu legat här i Muros några dagar pga kraftiga vindar. Igår gjorde vi en gemensam vandring upp i bergen. Vi var fyra av fem personer från de tre svenska båtarna. Det blev en vandring på minst två mil. Vi gick upp på den högsta toppen i närheten, drygt 400m hög. Gick sen ner en bit och följde bergssidan runt hela stan. Vi såg hästar, åt lunch, plockade clementiner från ett träd som stod i skogen, och plaskade med fötterna i havet när vi väl kom så långt ner. Vi hade en bra dag.

Idag är staden rökfylld. Det brinner i skogen en bit härifrån, dock inte där vi var igår. Det började brinna igår och det har fortsatt hela natten vad det verkar. De flyger med flygplan fram och tillbaka här. Jag tror de vattenbombar branden.
Vi såg röken redan igår eftermiddag och det har bara blivit värre sedan dess. Det verkar som att branden är tillräckligt långt bort så den inte sprider sig hit. Det är illa nog att brandröken ligger som en dimma här.

Troligtvis seglar jag söderut imorgon igen. Kanske till Vigo.

Vilopaus i La Coruna

Har varit i La Coruna några dagar och vilat, turistat och umgåts med andra långseglare. Det känns som en plats där det är lätt hänt att man blir kvar lite längre än man tänkt sig. Idag ska jag dock försöka ta mig vidare en bit.
Skriver mer i nästa hamn som har internet.

Biscayabukten-Inte valfri!

Nu har jag äntligen hittat lite internet. Jag anlände till Ribadeo i norra Spanien i fredags morse vid tretiden, efter nästan fyra dygn till sjöss.

Överseglingen gick över förväntan. Efter ett dygn var jag ganska trött och seg men efter drygt två dygn hade jag aklmatiserat mig. Sedan fungerade livet ombord rätt smidigt.
Första och andra natten sov jag tjugo minuter åt gången för att sen titta ut och se om det var några båtar i närheten. Om man då inte ser något fartyg tar det minst tjugo minuter innan man koliderar om det skulle ligga ett fartyg bakom horisonten och vara på väg rakt emot mig. Det gör att man kan sova någorlunda säkert i ca tjugo minuter. Jag såg nästan inga fartyg.
Tredje natten stälde jag återigen äggklockan på tjugo minuter men vaknade inte förän efter två timmar. Allt var då väl ombord och inga fartyg utanför. Stälde äggklockan igen men sov ytterligare två timmar.
Fjärde natten närmade jag mig land så då satt jag upp och nickade till lite bara.

Och nej, biscayabukten är inte fri från val. Såg en som sprutade vatten rakt upp och sen slog och dök ner igen. Både festligt och lite skrämmande med djur som är större än båten.

I fredags kväll var jag upp på stan i Ribadeo en sväng. Där var någon slags festdagar. Ett helt gäng drog runt med trummor och annat och spelade någon form av karnevalsmusik. Staden var lite som gamla stan i Stockholm med gammla hus och smala gator. Ibland stannade musikanterna upp och stod stilla och spelade. Det riktigt dånade mellan husen. Man har ju hört om Jericos murar som föll och jag tänkte att nu river de stan men den höll ihop under min vistelse där.

Igår seglade jag till Viveiro där den åländska båten Colomba och den finska båten Phantera låg. Det hae gått rätt bra för de också över biscaya, Phanteras vindroder hade gått sönder så de hade fått handstyra nästan hela vägen.

Här stannar jag till imorgon innan jag rör mig västerut och sen söderut.