Grenada

 

Jag började så smått ledsna på Trinidad. Lusten att segla och att se något annat började ta överhand. Jag bestämde mig för att det var dags att dra upp ankaret och segla mot Grenada. Först fyllde jag på med mat och vatten ombord.

 

Jag var även tvungen att göra ett besök hos tullen och migrationspolisen. Det var inget som gick på en kvart precis. De gillar papper, ju fler desto bättre. Det tog ca en och en halv timme att ta sig igenom deras pappershög.

 

Efter att det var avklarat mitt på dagen i tisdags drog jag upp ankaret och seglade norrut. Det skulle vara lite varierade vindar ett par timmar och sen skulle det vrida över på ostlig och nästan sydostlig. Det var nästan rak motvind timme efter timme. Starkare än de sagt dessutom. Till slut vred äntligen vinden och det gick att segla rakt mot mitt mål.

 

På onsdagseftermiddagen kom jag fram till Södra Grenada och ankrade här. På torsdagen efter att ha klarerat in i Grenada fick jag reda på att en orkan dragit in över Costa Rica. Kanske var det kanten av den som ändrade vindarna för mig också. Jag vet inte exakt varifrån den kom.

Nu är jag i alla fall här och det här verkar vara en helt ok plats. Jag har inte utforskat den så noga än dock men det hinner jag väl.


En av de sista dagarna på Trinidad hördes det ett vrålande från skogen. Det lät som en blandning av ett rytande lejon och ett aggressivt vildsvin. Dessutom lät den hungrig. Jag vet inte vad det var för något men jag kände att om det låter som en blandning av ett rytande lejon och ett aggressivt vildsvin som är hungrigt så ville jag inte gå och titta efter. Jag gick åt andra hållet.

 

Här på Grenada ser naturen snällare ut i alla fall. Om den är det vet jag inte än. Det får jag försöka ta reda på.

 

Jag hoppas på att återkomma inom kort igen.


//Fredrik

 

#1 - - Anki:

Hej!
Kan du skicka din mejladress.
Många kramar/mamma.