Simtävling, avsked och båtjobb

 
 
I lördags var det simtävling här. De tävlande startade på Lanzarote och simmade över sundet till La Graciosa. På kvällen blev det musik från en scen på stranden till långt in på natten. Det var mycket folk här. Jag och flera jag känner var där. Vi var väl ett gäng på närmare tio personer. Hur trevligt det än må vara så kändes det tillslut rätt skönt att krypa ner i båten och stänga allt utanför.
På söndagskvällen blev det avskedspizza. En av de jag känner skulle på måndagen åka till Madrid på obestämd tid för jobb och studier så vi var några som åt pizza ihop på söndagskvällen. Det kändes som en helt annan ö jämfört med lördagen. På lördagen var det ca 800 tillresta turister på ön. Då det bor ca 600 här på ön så märktes de. På söndagen hade de lämnat ön så det kändes som om ön nästan var tom fram på kvällen. Jag kan tänka mig att samma känsla infinner sig på Gotland efter medeltidsveckan när alla turister lämnar ön. 
 
I måndags satte jag igång med båten på lite mer allvar. På däck under masten ligger det en inplastad bräda som masten står på. Via skruvarna som håller mastfoten på plats har vatten med tiden trängt in och gjort brädan mjuk. Nu har jag flyttat masten en liten bit och stält den på en lös brädlapp på däck och surrat den med rep åt olika håll. Jag har efter det sågat upp plasten och tagit bort den blöta dåliga brädan och kapat till en annan bra bräda som jag haft med mig från Sverige. Nu har det stått och torkat ur ett par dagar så det börjar bli dags att plasta in den nya brädan på rätt plats så jag sen kan flytta tillbaka masten på sin rätta plats och skruva fast den. 
 
Ja det finns en del att göra här. Jag har även hunnit med en tur till stranden och dessutom umgåtts med några av de jag känner här. 
 
Jag återkommer och berättar mer om livet här på La Graciosa.
 
 
//Fredrik
#1 - - Anki:

Hej!
Det verkar som det mesta är okej.
Var rädd om dig!
Kram/ mamma.

#2 - - Marianne:

Kul att följa din resa!!

#3 - - Victoria:

Härligt att få läsa in sig lite i vad som händer i ditt liv. Det var ju så länge sen vi sågs "live".
Kram

#4 - - Rune Tybell:

Sommaren gick fort och nu har vi sålt Fredriksdal,vi bor istället i en kolonistuga i Ekebydal (Bergshammar)
Normalt bor vi förståss på Brandholmen.
Nästa sommar tar vi kontakt igen, nu följer vi dig på bloggen.
Birgitta och Rune