Valtider

 
Efter att ha fyllt på vatten, diesel och mat lämnade vi Las Palmas hamn i måndags förmiddag med Santa Cruz på Teneriffa som mål. Det var jag och ett spanskt par jag lärt känna i Las Palmas. Då den ena var utbildad sjuksköterska och den andra kock såg jag framför mig att jag skulle ha det riktigt bra och bli omhändertagen under seglingen. Det blåste inte så mycket men utanför hamninloppet var det lite gammal sjö. Straxt blev den ena sjösjuk och inte långt efter den andra. Därefter låg min besättning och sov tills vi närmade oss Santa Cruz. Förutom några korta matpauser var det bara en gång de kom upp. Det var när vi siktade en val på inte så långt håll. Den slog i ytan och sen sprutade den vatten så som valar brukar kunna göra. 
 
Vinden ökade till bra seglingsvind och höll i sig ett bra tag tills den slutligen dog ut helt. Vi startade då motorn och tog oss sista biten med hjälp av den. Vi kom fram till Santa Cruz på morgontimmarna natten mellan måndag och tisdag. 
 
Efter några dagar i Santa Cruz tog mina spanska vänner färjan tillbaka till Las Palmas. Samma dag fick jag besök ifrån Sverige, av Sofia som är på Teneriffa för första gången. Idag har vi tagit spårvagnen upp till den gamla stadsdelen La Laguna. Namnet till trots ligger denna stadsdel nästan en timmes färd med spårvagnen rakt upp i bergen från hamnen sett. Här kan man promenera runt och titta på allt. Här är rent och fint, gamla fina byggnader, folk som säljer handtillverkade saker från små bord på gatorna. I något gathörn står en man och spelar gitarr. La Laguna är väl värt ett besök. 
 
Blir nog kvar i Santa Cruz ett par dagar till. Jag är lite nyfiken på att se området norr om Santa Cruz innan det är dags att segla söderut. Det kanske blir imorgon. På tisdag ser det ut att bli ganska bra vindar för att segla söderut till södra Teneriffa. Det visar sig hur det blir med det. 
 
//Fredrik
 
#1 - - Eva blomgren:

Hej. Här sitter vi vid brasan, Calle, Johan, Eva och Uffe. Minus 8 grader och kolsvart. Vi är bara LITE avundsjuka när vi läser om din seglartillvaro. Ha det gott!

#2 - - Anki:

Hej! Önskar dig en trevlig 1:a adventshelg!
Flera plusgrader här hemma,mörk o grått.Ingen snö
i sikte.
Ha det skönt där du nu är.
Kram/mamma.