San Sebastian

 

Onsdagen den 18 november seglade jag och Sofia söderut längst Teneriffas kust. Efter att ha sett Valar och delfiner anlände vi på kvällen till marina San Miguel på södra delen av ön. Det visade sig dagen därpå att vi hamnat i ett turistområde som mest bestod av golfbanor och hotell. Ingenting som vi var förtjusta i. Hamnen var dock ganska mysig.

 

Efter att Sofia flugit hem på lördagen var min tanke att förbereda båten och sen komma iväg mot La Gomera på söndagen. Vindarna ville något annat. Jag blev kvar till torsdagen. Det kom in en norsk båt vars besättning jag träffat på La Graciosa så sällskap hade jag i alla fall.

 

Efter en innehållsrik segling med stark medvind, svag motvind, ingen vind, svag sidvind, stark sidvind från andra hållet, inga vågor, stora vågor, valar, delfiner, mareld och mycket mer kom jag fram till San Sebastian på La Gomera på torsdagskvällen.

 

Här har jag slipat och målat deck. Jag har träffat på en del folk jag känner sen förra året och jag har försökt få tag i en ny VHF-radio då den jag haft har gått sönder. Jag tror det kommer ordna sig inom ett par dagar. Jag pratade med en i marinbutiken här igår och han sa att de måste beställa de från Teneriffa och att de kommer på en eller två dagar.

 

Idag är det mulet och det kommer några regndroppar lite nu och då så jag har en ganska lugn dag här.

 

I ett hörn av hamnen förbereder sig en hel massa folk för att ro över Atlanten. Det är en tävling över och det är ganska många tävlande båtar med. Säkert ett tjugotal båtar. Jag tror att starten går om en vecka. Då har jag nog redan seglat någon annanstans.

 

Ja det var en liten rapport om vad som händer i de här delarna av världen.

 

 

//Fredrik