Vänner på besök

 

I söndags fick jag förstärkning ombord. Det var systrarna Holstad som kom på besök. Tanken var att de skulle segla med söderut en bit. Väderprognsen och framförallt vågprognosen sa något annat. Vi tillbringade ett par dagar här i Figueira da Foz. På nyårsafton lagade vi en god nyårsmiddag tillsammans. Vid tolvslaget tittade vi på fyrverkerier från sittbrunnen innan vi gick och la oss.

 

Vi hade ställt klockan för att komma upp tidigt på nyrsdagen då vi skulle ta tåget till Lissabon.

Hela järnvägsstationen var fylld av ungdomar som firat nyår i Figueira och var på hemväg. Efter ett tågbyte och fika i Coimbra kom vi på eftermiddagen fram till Lissabon där vi turistade, fikade, åt middag på restaurang och övernattade på vandrarhem.

I torsdags fortsatte vi vårt turistande i storstaden innan vi framåt kvällen tog bussen tillbaka till Figueira da Foz. I Lissabon fanns det många gamla fina byggnader. Dessvärre var många av de fallfärdiga och stod tomma. Där var också många tiggare och hemlösa. Vi gick nog förbi ett tjugotal som bäddat ner sig med filtar och kartongskivor när vi tog en liten promenad på kvällen efter att vi ätit middag. Många gick då fortfarande omkring och tiggde. Intressant att se Lissabon men storstäder är inte min grej har jag konstaterat.

 

Gårdagen ägnades åt att ta sig upp på ett berg här i närheten. I morse begav sig tjejerna iväg mot Lissabon för att försöka ta sig hemåt då det inte ser ut att bli någon segling den närmsta tiden. Det var trevligt att få besök av vänner ombord även om det nu inte blev någon segling.

Själv har jag haft en lugn dag ombord på båten eftersom det regnat och blåst mycket både i natt och under dagen.

 

Hur länge jag ska behöva vänta i den här hamnen innan det lugnar sig tillräckligt för att de ska öppna hamninloppet igen vet jag inte. En sak vet jag dock säkert och det är att jag aldrig någonsin kommer sätta min fot här igen efter att jag väl kommit härifrån.

 

God fortsättning på det nya året.

 

//Fredrik