Ändrade väderprognoser.

Igår kväll när jag var över till ålänningarna på Colomba kollade vi vädret för att slutgiltigt besluta hur vi skulle göra med överseglingen. Prognosen var då ändrad. Det ska blåsa drygt tio meter i sekunden i ett dygn ungefär i helgen. Hade det varit i några timmar uder dagtid så vore det inga större problem, men ett helt dygn mitt i en segling på fyra dygn blir för jobbigt. Vi beslutade att stanna kvar här i Brest tills det blir en bättre prognos. 
 
Dagen har används till att småpyssla lite med båten. Ben på den åländska båten och jag tog en cykeltur på deras cyklar till båttillbehörsbutikerna i den andra hamnen någon halvmil bort för att uträtta lite ärenden. Jag fick tag i en slangkopling som avsevärt hjälper mig att fylla vatten i dunkarna ombord. Lite andra saker införskaffades också. 
 
Besättningen på en norsk båt här i hamnen som jag pratat lite med tidigare under dagen, bjöd på nykokt krabba under kvällen. De var mycket trevliga. Det verkade vara far och son. De var på väg mot Karibien. Vi satt och pratade en bra stund om allt möjligt. Innan jag gick därifrån gav de mig en överlevnadsdräkt som de tyckte jag skulle ha. De hoppades att jag inte skulle behöva den, men om jag behövde så skulle jag ha en ombord. De har en ganska stor och bekväm båt och skulle nu ge sig ut över biscayabukten och trotsa den hårda vinden. 
Hoppas det går bra för de. 
 
Själv blir jag kvar här ett tag till. På något vis ska det bli lite skönt att få tid att vila lite också. 
 
//Fredrik
#1 - - Herr Garbo:

Hej!
Låter som du har det riktigt bra. Att segla med delfiner hade jag varit med om och franska kusten verkar trevlig.
När det gäller Biscaya börjar jag genast tänka på Sälle. En filur i sagan Rasmus Nalle som mina föräldrar läste för mig när jag var liten. Sälle var, förutom att vara en riktigt sälle, en gammal sjöbörn. Medan hen satt och puffade på sin pipa berättades det alltid om äventyren på sjön i ungdomen. Stormarna vid Biscaya var ett ständigt återkommande tema. Det fanns antagligen många underliggande meningar i Rasmus Nalle. Men en av dem måste rimligtvis vara att jag ska vidarebefordra den här informationen till dig.

Hepp!