Östersjön

 
Ja nu är bris och jag åter i Östersjön. Vi slussade ut från Kielkanalen i förrgår eftermiddag och ligger nu i Kiel. Seglingen till kanalen och motorgången genom Kanalen gick fint. 
 
Från Ijmujden seglade jag till Den Helder, Texel, Vieland, Borkum, Cuxhaven och Brunsbullel. I Brunsbuttel slussade jag in i kanalen. Det var mörkt när jag kom dit men jag hade kontakt med sluss akten på VHF-radion. När jag var straxt utanför slussen kom det ut en båt och sen fick Bris åka in. Vi behövde inte ens vänta.
 
Efter en natt i Brunsbuttel fortsatte färden genom en kanal i höstskrud. Träd i höstfärger stod på sidorna, änder snattade, gäss flög över  och solen var framme iallafall emellanåt.
 
Det blev ett stopp i Rendsburg över natten och sen vidare dagen efter till andra änden kanalen. Där fick jag vänta lite längre innan de lät Bris slussa men det var helt ok.
 
Nu efter två nätter i Kiel börjar det kännas som det är dags att fortsätta. Troligtvis seglar jag vidare mot Fhemarn idag.
 
//Fredrik