Ijmujden Holland

 

Jag tillbringade nästan en vecka i Harwich på en liten ponton mellan arbetsbåtar och fiskebåtar nära staden. De lät Bris ligga förtöjd där gratis så länge jag behövde.

I tisdags lämnade jag dock Harwich och seglade mot Ijmujden i Holland. I onsdags kväll vid tiotiden kom jag fram efter en ganska snabb men stökig segling.

Ijmujden är en speciell plats. Dels är det Cornelis Wreswiijks födelseort. Dessutom är detta, om vi bortser från när jag seglade runt bland Kanarieöarna, första gången Bris och jag kommer tillbaka till en plats vi redan varit på. Vi var här för drygt 7 år sedan när vi var på väg ut i världen. Nu är vi tillbaka. En cirkel är sluten.

Det är också första gången sedan mars 2014 som Bris ligger förtöjd vid en fastlandshamn. Sedan vi lämnade Lagos i södra Portugal i mars 2014 har Bris bara befunnit sig på havet eller vid öar. Den senaste ön var förvisso ganska stor men England och Wales ligger trotts allt på en ö. Nu ligger Bris fint i en hamn på fastlandet.

Ja detta är en speciell plats.

 

Dock ser det ut som att det går att segla vidare idag så det blir nog en dagstur upp till Den Helder. 

 

//Fredrik