I hamn

 
I lördags straxt innan det blev mörkt kom jag i hamn igen. Planen var att segla till Brest i Frankrike.
 
Efter att ha haft ok vind hamnade jag i stiltje i ca 10 dagar. Därefter kom vinden tillbaka och jag seglade mot Brest. När jag var 150 nautiska mil från Brest kom stormen Ellen över mig med vindstyrkor på 60 knop, 65 i byarna. Det är mellan 20 och 34 meter i sekunden.
 
Det var bara att hänga ut alla rep och tampar jag hade efter båten för att hålla aktern mot vinden. Under tiden blåste focken, förseglet sönder men det fick sitta uppe för att hålla fören från vinden. Allt för att inte få vågorna i sidan och tippa upp och ner. 
Trots detta var vi nästan upp och ner en gång. 
 
Efter 2,5 dygn lugnade det sig tillräckligt för att jag skulle kunna ta kontroll över båten igen. Det var i lördags morse. Då befann jag mig långt upp i Celtiska sjön med Milford haven som närmsta och bästa hemn. Här är jag nu sedan i lördags kväll. 
 
Focken som blåste sönder är utom all räddning. Genuan som låg surrad på deck slet sig och blåste sönder även den men den är nu på reparation hos en segelmakare. Sen har jag en stormfock som jag aldrig han byta till innan stormen var över mig. Med den och Genuan och storsegel borde jag kunna segla hemåt. 
 
Vindrodret fick en mindre skada men det har jag fått hjälp att svetsa så det sitter på plats igen. 
Jag har fått låna en elektrisk värmare för att kunna torka upp i båten. Allt var blött, kläder, dynor, allt var genomblöt. 
 
Idag regnar det men imorgon hoppas jag på att kunna lägga ut dynorna på tork en sista gång och sen börja plocka iordning ombord. Allt ligger på fel plats i en enda stor röra. 
Jag har även tvättat en tvättmaskin med kläder och mer är på gång. 
 
Steg för steg ska nog jag och Bris bli i skick igen för att segla vidare mot Sverige. Vi blir dock här några dagar till.
 
//Fredrik