Bris redo för Atlanten

 
Ja nu är bris äntligen redo för att ge sig ut på Atlanten hoppas jag. Att förberedelserna dragit ut på tiden har egentligen inte gjort så mycket då vindarna varit dåliga hela maj. 
Nu ser det dock ut att hända något med vindarna. Äntligen börjar de vrida över på ost och nästan sydost så jag kan segla åt nordost upp mot Bermuda för att där i trakterna vika av österut mot Azorerna. 
Jag har ännu inte bestämt vilken dag jag avseglar härifrån men som det nu ser ut blir det antingen imorgon eller på lördag. Det betyder ju otur att starta en längre segling på en fredag. Och en längre segling blir det. Jag räknar med att det tar minst en månad kanske en och en halv över till Azorerna. 
Om något krånglar kan jag gå in i hamnen på Bermuda för att åtgärda det. Där borde jag passera efter 8-10 dygn. Dock ser det ut på sjökortet som att en behöver vara infödd fiskare i minst fem generationer för att hitta in där så planen är att om allt går bra seglar jag bara förbi och ankommer till Azorerna efter ca 1 till 1,5 månader.
Detta innebär att det kan dröja ett tag med uppdateringarna här. 
 
Båten här nu varit drygt tre år i Karibien och det är ett år mer än jag hade tänkt när jag kom över hit. Det är helt enkelt dags att segla tillbaka till Europa. Den 8de juni kl nio på kvällen är det även 6 år sedan Bris lämnade hemmahamnen i Ångaviken utanför Nyköping. Kanske börjar vi båda lite smått se fram emot att komma tillbaka dit.
 
//Fredrik