Åter ombord

 
 
Ja jag är nu sen en knapp vecka tillbaka ombord på bris här på Trinidad. Resan hit gick ganska bra men den tog tid. Från min stuga utanför Nyköping och hit till båten tog det ca 45 timmar. Jag flög via Dusseldorf och Curacao. Första natten tillbringade jag på flygplatsen i Dusseldorf. Efter 11 timmars flygresa kom jag sen fram till Curacao. Där skulle jag tillbringa ca 8 timmar. Jag tog en promenad och jag åt lite mat. Men mest så vilade jag.
 
Planet som skulle ta mig sista biten till Trinidad var ett par timmar försenat. Planet ingav inte så stort förtroende när vi väl fick gå ombord. Det var litet, ungefär som en vanlig buss. Armstöd hängde löst, det var lappat lite varstans. Vi var sju passagerare. Lagom vi kommit ombord drog det in ett tropiskt åskväder. Det vräkte ner regn och inom några minuter stod hela flygplatsen under några centimeter vatten. Blixtar och muller avlöste varandra. Jag började bli lite fundersam över hur den här flygturen skulle bli.
Piloten rapporterade snart att vi inte fick lyfta på grund av vädret. Det var nog fler än jag som andades ut då. Efter en och en halv timmes väntan i planet hade ovädret dragit bort och vi fick lyfta. 
Flygningen gick sen utmärkt. 
 
När jag sen kom till båten tidigt på onsdagsmorgonen lokal tid hade dörrhandtaget rostat fast så jag kom inte in i båten utan att använda verktyg. Verktygen låg inne i båten så jag sköt upp problemet tills det blivit ljust. Istället la jag mig på däck och sov några timmar. Tur det inte kom något regnväder här.
 
På morgonen fick jag tag i verktyg och kunde ta mig in i båten. Sedan dess har jag ägnat stor del av tiden till att städa ur båten, montera fast vindrodret och bomen som jag tog in i båten i våras. Ankarvinchen har fått ett lager utbytt och är nu monterad på sin plats igen. Nu återstår bottenmålning och lite mer städning innan det är dags för sjösättning. Jag tror dock jag är redo för sjösättning inom några dagar. 
 
Jag återkommer inom kort.
 
 
//Fredrik
#1 - - erika:

härligt att du är på plats i båten efter lite äventyr. vi hann visst aldrig plocka någon svamp..