På väg, På drift.

 
 
Det var med blandade känslor jag såg La Graciosa bli allt mindre och mindre akter om båten. Jag har tillbringat ganska mycket tid där och har många roliga minnen därifrån. De flesta av de jag umgåtts med där har dock redan rest därifrån vilket gjorde att det ändå kändes som att det var dags nu även för mig. Man ska inte stanna på en plats så länge att den blir tråkig. Jag lämnade La Graciosa medan jag fortfarande tycker om ön. Troligtvis kommer jag att återvända dit igen någon gång. Dock kan det dröja ett tag. 
 
Klockan var ungefär tolv på dagen i onsdags när jag tog mig ut ur hamnen. Det var lagom stark medvind så jag hissade upp en genua (ett stort försegel). Efter en stund kopplade jag in vindrodret och lät det styra mot en punkt straxt utanför Las Palmas hamn. Jag behövde bara åka med och emmelanåt spana av horisonten så inga andra båtar kom i min väg. Det kändes bra att vara på väg igen.
Under natten minskade vinden lite men jag njöt av skärnhimmel och mareld. På morgonen hissade jag även storseglet och spirade ut ett segel åt varje håll för att fånga upp så mycket som möjligt av den avtagande medvinden. 
Efter att GPS:en visat endast 1,5 knop i ett par timmar kapitulerade jag och startade jag motorn. Kvällen bjöd på ännu starkare mareld och en jättestor orangeröd måne som steg upp ur havet. 
Vid tvåtiden natten till fredag gled jag in i Las Palmas hamn och förtöjde vid ankomstpontonen.
 
Följande förmiddag gick jag upp till hamnkontoret. Det var långt ifrån säkert att jag skulle få en plats i hamnen. Den årliga stora tävlingen över Atlanten med ca 300 tävlande båtar har förtur till hamnplatserna här i ca två månader. Eftersom jag har en så pass liten båt lyckades de tillslut efter lite letande hitta en plats där jag fick förtöja. Ännu en fördel med att ha en liten båt.
 
Ganska snart träffade jag på Ben på Åländska båten Colomba. Efter en stund träffade jag även Paulo från båten Asikel. Det var en av de två båtarna jag hade sällskap med stor del av förra vintern. Det var roligt att ses igen. 
Idag har det regnat hela dagen så jag har varit inne i båten och läst, städat lite och knytit macramee. Jag hoppas vädret blir bättre tills imorgon så det blir lite roligare att vara ute. 
 
//Fredrik
 
 
#1 - - Margareta Trovik:

Hej Fredrik! Det är roligt att läsa din blogg. Du skriver så trevligt!

#2 - - Anonym:

Hej Fredrik! Jag följer din blogg, jättekul att läsa vad du har för dig. Ha det bra!
/Monica (som också var volontär på Festival Decimal)

#3 - - Anki:

Hej Fredrik!
Ha det bra o var rädd om dig! Mamma.