Tid

 

Tid är viktigare än man tror. Jag har under vintern här på Kanarieöarna försökt lära mig lite spanska. Jag märkte ganska snart att de som jobbar i marinorna och på hamnkontoren och på många andra ställen många gånger inte kan ett ord engelska. Jag har dessutom kompisar som inte kan många ord engelska och än mindre svenska. Jag insåg snart att det nog skulle vara lättare att jag lärde mig spanska än att jag lärde alla jag behövde kommunicera med engelska eller svenska. Det har skett med skiftande framgång men lite har jag ändå lärt mig.

 

Det är inte så att jag kan föra ett vettigt samtal eller ens förstå allt folk säger till mig men jag har märkt att jag ibland förstår lite av vad de säger och en del ord har jag lärt mig. Något av det första jag kom på att jag behövde lära mig var tidsbegrepp så som ”timme”, ”dag”, ”vecka”,”månad” mm. Veckodagarna var också bra att lära sig märkte jag. Man kommer ganska långt med gester och miner men försök att gestikulera ”På torsdag om två veckor” eller ”Helgen för en månad sen” Det är inte så lätt.

 

Tid. Min tid här bland Kanarieöarna och ombord på Bris börjar närma sig sitt slut för den här gången. Bris ligger tryggt förtöjd på en bra plats under uppsikt av en bekant förutom vakterna som går sina rundor. Det känns bra.

Om allt går enligt planerna kommer jag hem till Sverige och min lilla stuga imorgon kväll. Det känns lite konstigt faktiskt efter nästan sju månader här bland öarna. Jag ser dock fram emot att få träffa alla vännerna därhemma och njuta av våren och sommaren.

 

Efter sommaren kommer jag tillbaka och förbereder Bris för ännu en vinters segling. Vart det bär iväg då får vi se. Jag har lite olika idéer.

 

Det är inte omöjligt att jag skriver något här under sommaren. Det kan hända det blir en sammanfattning av vintern, en rapport från de Sörmländska skogarna eller några bilder.

 

Ha det bra nu. På återseende.

 

//Fredrik