Las Palmas!

 
Las Palmas, långseglarnas Halsberg eller i alla fall Södertälje syd. Hit kommer långseglare från större delen av världen för att förbereda sig för att segla över Atlanten. 
Det är som Västervik för visentusiasten, som Malung för dansbandsfantasten, som Tunaberg för klättraren. Ja ni förstår. 
Här är jag nu efter en ganska behaglig segling. Planerna ändrades dock lite men bara med en sjömil eller två. Jag ankrade aldrig vid isla de Lobos. Vågorna var för stora så jag gick in till Corralejo på norra Fuertaventura istället. Där sov jag natten mellan måndag och tisdag. På tisdagsmorgonen seglade jag mot Las Palmas på Gran Canaria dit jag anlände vid elvatiden igår (onsdag) förmiddag. 
På hamnkontoret rådde kaos. Det tog ca två timmar att få visa upp pass och skeppspapper vilket vanligtvis klaras av på ca tio minuter. När jag suttit och väntat i ca en timme på att få visa dessa papper kommer en av marinans personal fram och säger att jag måste flytta min båt för den ligger på platsen för båtar som ska visa upp sina papper på kontoret. Ja, svarar jag, jag är ju på kontoret nu och ska visa upp mina papper och det var du som anvisade mig platsen för en dryg timme sen. Nu är det bara tre nummer kvar innan det är min tur och om jag går ut nu så har mitt nummer passerat när jag kommer tillbaka.
Ja svarar mannen då men det är många som kommer nu och du måste  flytta din båt. Vi ser till att det är din tur direkt när du kommer tillbaka. 
Jag fick en plats i en lugn del av hamnen och när jag kom tillbaka till kontoret så fick jag visa upp papprena direkt. Då tog det "bara" tjugofem minuter. 
Man kan ju tycka att en marina som Las Palmas borde ha vanan inne och inte behöva bete sig som amatörer. 
 
Nu har jag träffat på mina Italienska änner, de som seglade med mig tidigare och som bodde ombord i Gran Tarajal. Jag har även träffat några franska vänner jag träffat på på olika platser tidigare och även Ålänningarna som jag träffat på ganska många gånger längs vägen. 
 
Sen jag kom hit har jag mest sovit och tagit det lugnt. Ska titta lite på stan senare. Det känns dock som en helt ok plats för att vara en större stad. Vet inte hur länge jag stannar men det blir i alla fal en vecka. Jag betalade för en vecka på en gång. Tyckte det var bäst med tanke på hur lång tid det tog på hamnkontoret. 
 
Nu i skrivandes stund träffade jag på besättningen från en finsk båt också. De har jag träffat tidigare både på Graciosa och i Arrecife.
Det verkar onekligen som att det är hit alla kommer. 
 
Nu ser jag att mina italienska vänner är på väg tillbaka så nu måste jag sluta skriva. Återkommer på sikt.
 
//Fredrik
 
 
#1 - - madde:

Hoppas staden inte är lika rörig som hamnkontorets personal.
Hoppas din vecka blir bra och skönt att resan går bra

/madde

#2 - - Anki:

Hoppas allt är väl med dig!
Du har inte hörts av på ett tag.
Kram/Anki.