Cascais.

 
 
I fredags morse var väderprognosen bra så jag seglade iväg mot Cascais. Det skulle vara medvind upp till tio meter i sekunden ungefär och inte för stora vågor. Frampå eftermiddagen började vinden öka men bara lite. När det mörknat ökade det mer och mer. Jag gick upp i vind och tog ner lite segel och fortsatte med bara ett litet försegel. Vågorna växte till sig och vinden var nog uppe i det dubbla vad de sagt på prognosen, tjugo meter i sek. Det blev en stökig segling sista timmarna till Cascais.
 
När jag kom in till hamnen var jag trött, hungrig och frusen. Där inne låg en av portugisiska marinens segelbåtar. De hade lite seglarskola för de nya. De tog emot mig när jag kom och bjöd över mig på middag. En god middag i en varm båt bland trevliga människor. Det var precis vad jag behövde. Vi satt och pratade en bra stund. De var nyfikna på hur det var att segla långt ensam på en liten båt. De är många på en stor båt och seglar inte så långt. Vi kunde enas om att det i båda fallen krävs diciplin för att det ska fungera bra. Innan vi skildes åt fick jag kaptenans visitkort. Han sa att det var bara att höra av mig om jag behövde hjälp med något. 
 
Vädret har inte varit så bra de senaste dagarna. Det har blåst hårt till och från och varit riktigt stora vågor. Det har regnat lite men varit ganska skönt i lä mellan skurarna.  Jag är kvar i Cascais och har ägnat dagarna åt promenader, läsning och småpyssel med båten. Det har varit rtt skönt. 
 
Några dagar har det kommit en promenerande Göteborgare och pratat en stund. Han har bott här i Portugal i ganska många år och jobbat med pappersindustri. 
Idag var jag på besök i en Portugisisk segelbåt som ligger vid bryggan jämte. Den ägs av en äldre herre som var lite pratsugen. 
 
Nu ska jag snart gå och lägga mig. Tänkte gå upp tidigt och kolla vädret imorgon. Med lite tur blir det segling imorgon men det är inte säkert. Det kan likaväl hända att jag blir här några dagar till. 
 
//Fredrik