"Midvinternattens köld är hård"

 
"Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma."  Ja jag låg och tänkte på Viktor Rydbergs dikt "Tomten!" igår kväll innan jag somnade men kunde inte riktigt känna igen mig i den. Inte här, inte nu. Nog för att temperaturen sjunker lite på natten men 17-18 grader kan väl knappast räknas som hård köld.
Stjärnor däremot finns det gott om. Aldeles väldigt många om man seglar på natten en bit från land. Det känns ändå inte riktigt som att det var här i San Sebastian på La Gomera Viktor Rydberg satt när han skrev sin kända dikt. Det är inte på något vis så att jag klagar. Jag är bara lite fascinerad över kontrasterna när jag hört att det är tio grader kallt och snö där hemma och här går jag i shorts och t-shirt på dagarna.
Trots värme går det att bli förkyld. Det är nämligen vad jag varit de senaste dagarna.Tack och lov är förkylning något som oftast är övergående. Idag känner jag mig bättre om än inte helt återställd. Jag hoppas på att bli det tills imorgon eller nästa dag. Jag har en tanke på att segla runt till Valle Gran Rey på andra sidan ön och fira nyår där. Det verkar som de flesta andra jag känner här tänkte göra samma sak. Jag överlåter till förkylningen att avgöra var jag firar in det nya året. Jag har en stark känsla av att det nya året kommer även om jag blir kvar här.
 
Jag hoppas det nya året blir till belåten het både för mig och er som läser. 
 
 
//Fredrik
#1 - - Anki:

GOTT NYTT ÅR!
Hoppas att din förkylning är över,så du kan
fira nyår med dina vänner.
Ett riktigt bra år hoppas jag att vi alla kommer
att få.
Var rädd om dig!
Kram/ Anki.

#2 - - Rune Tybell (Birgitta):

Gott nytt år från det kalla Fredriksdal, dina sommargrannar.
Kul att läsa om dina äventyr söderut.
Vi var på Gran Canaria en vecka före jul så vi fick också lite värme.
Lev väl !