Stora vågor och brandbilar.

 
 
Idag hade  jag ställt klockan för att komma upp tidigt och segla söderut. Nu är det så att de har ett system här i hamnen att när de har hissat ett svart klot i en mast på land får inga båtar lämna hamnen för då är det väldigt höga vågor.
Om man ändå gör det kommer polisen och bogserar in båten och man får böter på ca ett tusen euro. Idag var klotet hissat. Jag tog då en prommenad bort till hamninloppet och tittade. Jag förstår nu varför de inte släpper ut någon. Vågor på runt fyra meter bryter över hamninloppet. Av ren självbevarelsedrift stannar man kvar i hamnen då. Så jag är kvar i Figueira da Foz.
 
Det har dock varit solsken och ganska varmt idag. Jag tog en prommenad på stan, läste lite, pysslade med båten och sitter nu och skriver. Det blev en efter omständigheterna ganska bra dag ändå. 
 
På ett torg här hade de någon form av brandbilsuppvisning idag. Det var nya och gamla bilar om vart annat. Sen skulle de åka i karavan genom staden med sirener och blåljus. Vilket liv det blev när ca 30 brandbilar och 10-15 polisbilar åker fram och tillbaka genom stan med sirenerna på. 
 
Hoppas på att vågorna lägger sig till i morgon så jag kan komma iväg då. 
 
//Fredrik
 
 
 
#1 - - Anki:


LYCKA TILL på nya äventyr! Anki.