Öland!

I förrgår vaknade vi till en frisk och stundtals hård nordostlig vind. Tanken vi hade var att ta oss till Öland direkt från Västervik. Efter ca 20 sjömil sökte vi oss in till en liten gästhamn vid Klintemåla. Det hade då varit mycket slitsam segling trots medvinden. Utanför Västervik gick det mycket sjö och vinden tog i. SMHI hade rapporterat 9-13 m/s. Vi gjorde bedömningen att det inte var klokt att fortsätta. Att ta sig över Kalmar sund i den sjö som gick hade inte varit behagligt och att fortsätt ner längs ostkusten var lite riskablet då vi skulle komma till en sträcka där det var mycket trångt och vi skulle ha vind och vågor snett in bakifrån och i lä ett gytter av grynnor. Nej, sa jag! Min mage säger mig att det inte är klokt. Vi gick in till närmsta hamn. Klockan hade bara hunnit bli 14:00 så vi tog oss en skön promenad i Klintemåla och tänkte att vi fortsätter imorgon, kanske lägger sig sjön en aning under natten så går vi över till Öland imorgon.

Morgonen efter var det motigt att vakna men vi tog oss upp i alla fall och konstaterade att vinden hade avtagit en aning. Vi hissade storsegel och fock och satte fart mot Ölands norra udde! Visst hade vinden avtagit men bara en aning. Och sjön ute i Kalmar sund hade inte lagt sig under natten. Det var gropigt! Upp och ned! Upp och ned! Det sög rejält i magen och att sitta vid rodret var inte lätt. Att reva storseglet lite hade kanske i efterhand varit smart men i den sjön som var hade ingen lust att ta sig ut på fördäck. Det tog inte lång stund innan mitt huvud och min mage började signalera om sjösjuka. Och sjösjuk det blev jag. Att ta oss ini hamnen vid Byxelkrok var rena paradiset. Efter att båten var förtöjd sjönk jag ihop i en hög på kajen. Pust!

Fredrik var en fantastisk skeppare! Han kämpade med rodret i ca fyra och en halv timme med kortare avlösning av sjösjuka jag och tog oss utan problem in till hamnen i Byxelkrok.

Byxelkrok är en fin liten ort med en mysig gästhamn. På kvällen tig vi en promenad längs stenstranden. Att komma hit var det helt klart värt att vara sjösjuk för. Måste tilläggas att även Fredrik tyckte att det sög i magen. Och det var nog den värsta sjögång han har seglat i (än så länge!).

Att något så gropigt kan vara så platt. Nu sitter vi i båten på väg mot Borgholm och Kalmar sund är nästan platt. Vi rör oss sakra framåt. Det går ingen nöd på oss. Efter de senaste dagarnas framfart är det ljuvligt med långsam segling!

image38

Ponnys gick och betade i Klintemåla!

   

Promenad i Byxelkrok!

/Kristina

#1 - - M a m m a . J e s s i c a:

oj så fina bilder :)

#2 - - Peter:

Hola!
Välkommen till min lilla ö! Jag har signalerat till den annars mycket sjörövarbenägna lokalbefolkningen att de ska låta er vara. ?De är med mig lixom? men det kan vara vårt att se upp för vrakplundrare, en del ölänningar håller på den gamla traditionen :-P

Vi ses!

/p

#3 - - Hasse:

Dom första dagarna lär vara värst, sen har man vant sig vid sjön och man slipper sjösjukan. Det blir spännande att följa era berättelser. God vind!

#4 - - Robert:

Hej! Har seglat familjens "nya" båt, en Sunwind 20, från Karlshamn hem till Nävekvarn på helgerna sista månaden. Tycker det är roligt att se hur ni upplever samma sträcka med vågor, kyla och motvind. På SWEBUSsen på väg mot Västervik mötte jag kompisen till killen som Sven Yrvind köpte lägenheten av! Vad ansåg han om Havsfidran som modell? I Fyrudden låg det en gul långfärdsrustad vid gästbryggan när jag var där. Såg ni den och ägaren när ni var där?

Trevlig resa!

Mvh Robert