Framsteg

 
Nu är masten lagad och på plats. Diverse andra småjobb på båten är gjorda, jag har städat båten iallafall hjälpligt. Det återstår lite våttorkning inne i förpiken. Dessutom skulle jag vilja fernissa allt trä i sittbrunnen då det inte blivit gjort på länge, senast var nog på Martinique. Men de jobb som återstår är sånt som kan vänta till nästa hamn. 
Jag har även fyllt upp med vatten, mat och bränsle både för matlagning och till motorn. 
Min plan nu är att segla till Horta på ön Faial. Jag hade tänkt segla härifrån idag på eftermiddagen men den senaste väderprognosen och min magkänsla säger att det är bättre att vänta tills imorgon. 
 
Jag hoppas på att bara stanna några dagar i Horta och sen segla vidare till ön Santa Maria där jag planerar att lämna båten över vintern och komma hem och jobba. Men det är nu lite efter bästa seglingsäsongen så det är svårt att planera så långt i förväg då vindarna  inte alltid är de bästa.
 
Förhoppningsvis sitter jag i Horta och skriver nästa gång jag uppdaterar bloggen. 
 
//Fredrik