Port of Spain

 
I måndags åkte jag maxitaxi härifrån Chaguaramas in till staden Port of Spain. Maxitaxi är minibussar som kör vissa bestämda sträckor och är ganska billiga att åka med. Det var en resa på ca 45 minuter. Vägen var inte mycket för världen så det skumpade och hoppade fram. Jag hann nästan bli trött innan vi kom fram. 
 
Väl framme möttes jag av ett kaos. Ja i alla fall upplevde jag det som ett kaos. För de som bor  
och lever i staden var det nog vardag. Affärer och butiker sålde allsköns ting. På trotoarerna såldes minnst lika mycket. Det var TV-apparater, kryddor, fisk, kött, skor, hemvävda dukar, grönsaker, frukt, bröd och mycket mer. En doft från allt detta blandades med doft och stank av avgaser, urin och vem vet vad. På trottoarerna låg folk och sov bara någon meter ifrån folk som i kostymr och fina klänningar skyndade fram för att uträtta ärenden på en kort lunchrast eller stod och pratade om ditt och datt.  Musik spelades ur högtalarsystem, ur andra högtalare ropades det ut vad  som fanns till försäljning i just den butiken, bilar brummada fram och tutade, människor skrek och hojtade. Ja det var svårt att finna lugn och ro. Att några lyckats somna överhuvudtaget har jag svårt att förstå. Kanske var det av utmattning. 
 
Efter en stund behövde jag dra mig undan och samla krafter. Jag hittade en liten lunchrestaurang som var ganska lugn och där de flesta gäster verkade vara lokalbefolkning. Där åt jag ris och lam för en billig pening och vilade upp mig innan jag på nytt vågade mig ut i den cirkus som kallades vardag i Port of Spain. Efter en stunds promenerande på stadens gator gick jag och köpte lite matvaror och tog sen en maxitaxi tillbaka till det rellativa lugnet i Chaguaramas där Bris ligger för ankar. Kvällen blev väldigt lugn då jag var trött efter besöket i staden.
 
Jag har lärt känna en polsk herre lite grann. En dag hjälpte jag honom att flytta hans båt från bryggan där även min båt tidigare varit förtöjd ut till en boj nära där jag ankrat. Nu är vi grannar. Ett par kvällar har vi suttit i hans båt och filosoferat över livet och dess märkligheter. Det har varit trevligt att inte behöva sitta ensam varje kväll. Ja det är klart att på söndagskvällarna är det grillfest för de som vill. Det har jag varit med på någon gång också. 
 
I övrigt har jag jobbat med båten en del och läst böcker. Jag har börjat hålla koll på väderprognoserna även om det nog dröjer minst en vecka innan jag seglar norrut mot Grenada. Lite till av Trinidad vill jag se först.
 
 
//Fredrik