Polis och militär med automatvapen och en obeväpnad jultomte

 
 
Jag hade hört om ett ställe uppe på nordkusten som hette Maracas. Där skulle finnas en fin strand, inte långt därifrån skulle det finnas ett vattenfall. Dessutom skulle där finnas ett ställe där man kunde äta Hajburgare. Ja som hamburgare men med haj i. 
 
Igår morse beslöt jag mig för att åka dit. Jag lånade en karta och frågade om det gick bussar från Port of Spain upp dit, vilket det skulle göra. Jag hoppade på en maxitaxi som tog mig in till Port of Spain. Väl där gick jag till bussstationen och kollade upp i informationsdisken när nästa buss till Maracas skulle gå och när det skulle gå någon buss tillbaka. Halv ett gick nästa buss dit och lite efter ett skulle den komma fram. Vid tre ungefär skulle det gå en buss tillbaka. 
 
Ok tänkte jag, det blir inte så lång stund där men nästan två timmar. Det får räcka. Klockan var bara halv elva så jag hade två timmar att fördriva i Port of Spain först. Jag tog en promenad upp till en park där även Nationalmuseet låg. Det tog en liten stund att gå dit. När jag kom dit kände jag inte för att gå in på något museum. jag tittade lite på parken och promenerade sakta tillbaka mot bussstationen. Det var som sagt en bit och gå och öveallt såg jag poliser och militärer beväpnade med automatvapen. De stod bakom husknutar, de gick längst vägarna, de åkte i bilar hit och dit, de var helt enkelt överallt. Det kändes lite märkligt. 
 
Jag såg även en jultomte vid en av alla butiker i staden. Jag vet inte vilket som kändes mest märkligt. Tungt beväpnade poliser och militärer eller en oskyldig jultomte i denna märkliga stad. Kanske var det jultomten, denna för platsen udda figur som fått knäna på polisen och militären att skaka av skräck så pass att de tagit till vapen och gett sig ut på gatorna. Vem vet?
 
När jag kom tillbaka till busstationen visade det sig att inga bussar gick längre. All busstrafik var inställd. Riktigt varför framgick dock inte. Till Maracas skulle det inte gå att åka buss före tidigast vid halv fem. Det var för sent för mig. 
 
Jag var inte så sugen på att ta mig upp på stan något mer bland alla beväpnade millitärer och poliser så jag tog första Maxitaxi och åkte tillbaka till båten. Det hade kanske gått att åka maxitaxi till Maracas också men det var svårt att hitta varifrån just de gick enligt folk jag frågade. Dessutom tänkte jag att kanske även de slutar gå inom kort och om så är fallet vill jag vara så nära båten som möjligt. 
 
Det blev en annorlunda  utflykt .
 
 
//Fredrik
#1 - - Anonym:

Det går maxitaxi även till Maracas. Dock är den stationen som du skriver svår att hitta. Hoppas du tar dig dit en annan dag, för hajburgare är gott!! /Lovisa