Om att upprätthålla lag och ordning

 
När jag anlände till Palmeira på ön Sal var jag tvungen att gå till polisen och berätta att jag var där. Jag gick då först till den "vanliga" polisen. Där fick jag visa upp pass och skeppspapper. Skeppspappret är som ett pass för båten, utan det kan jag inte gå in i någon hamn utan att få stora bekymmer. Det normala här på Kap Verde är att polisen behåller skeppspappret tills man vill segla ifrån den hamn/plats man besökt. Då får man mot en mindre summa pengar tillbaka sitt papper. 
 
Efter att ha besökt den "vanliga" polisen var det dags för migrationspolisen. De hade gått för dagen så jag fick återkomma nästa dag vilket jag också gjorde. De ville se passet och sen utfärdade de ett visum åt mig som jag fick betala fem euro för. Sen ville de se några uppgifter på skeppspappret. Det var inget stort problem eftersom den "vanliga" polisen höll till i rumet bredvid. De kom villigt in med mitt skeppspapper och upppgifterna kontrollerades och allt var bra. 
 
I lördags ville jag segla från Palmeira på Sal till Mindelo på Sao Visente. Då polisen sagt att jag kunde hämta utt mitt skeppspapper dagen innan avfärd var jag där redan på fredagen. Problemet som då uppstod var att polisen inte kunde hitta mitt skeppspapper. De hittade inte det papper jag behöver för att kunna besöka någon hamn utanför Sverige. Utan skeppspapper måste min båt bli kvar i Palmeira eller seglas non stop till Sverige. Polisen sa att det troligaste var att mitt papper blivit kvar i migrationspolisens rum. Det var låst. Han bad mig komma tillbaka nästa morgon mellan åtta och tio då migrationspolisen skulle vara på plats. Vilken tur att jag gick till polisen en dag i förväg tänkte jag.
 
Klockan 8 nästa morgon var jag på polisstationen. Där satt en ensam polis i ett tredje rum. Han verkade inte veta så mycket om något men han bad mig komma tillbaka klockan nio. Klockan nio var jag där igen. Samma polis var kvar men någon annan hade inte dykt upp. Dock kunde polisen på plats berätta att migrationspolisen inte alls jobbar på lördagar vilket jag hört av hans kollega dagen innan. Så om mitt papper fans i deras rum fick jag vänta tills på måndag. Dock skulle en av hans kollegor komma till stationen under dagen och han jobbade i alla fall i det rum jag besökt dagen innan, det rum som letats igenom redan utan att hitta mitt papper.  Han viste natutligtvis inte när kollegan skulle komma tillbaka.
 
Jag gick ut igen och hoppet om att lämna palmeira innan måndagen hade minskat avsevärt. Nere vid kajjen där fiskebåtarna lossar sin fångst fick jag syn på en polis. Jag gick fram och frågade om det var han som var den polis som skulle komma tillbaka till polisstationen under dagen. Till min förvåning var det det. Vi gick tillsammans till polisstationen och han låste upp det rum där jag varit dagen innan, där som mitt papper inte hade hittats. Nu låg det överst i högen. Han förklarade det med att migrationspolisen troligtvis varit där under natten och flyttat mitt papper från sitt rum till det rum där det egentligen skulle vara. Jag tänkte att om migrationspolisen inte vill jobba på lördag förmiddag så är väl sannorlikheten inte så stor att de jobbar på natten mellan fredag och lördag. Jag fann det dock bäst att inte uttrycka dessa tankar i ord. Jag betalade istället sju euro och fick mitt papper. Två timmar senare var jag på väg från Palmeira och Sal mot Mindelo på sao Vicente där jag nu befinner mig. 
 
Denna händelse ingav inget större förtroende för polisen. Polisen som har som uppgift att upprätthålla lag och ordning. De kan inte ens hålla ordning i sitt eget hus.
Är det kanhända likadant i Sverige?
 
 
//Fredrik
#1 - - Anki:


STORT GRATTIS på din 37-årsdag! ha en riktigt trevlig dag.
Har skrivit mejl till dig,men de tycks inte
komma iväg.
Fina bilder du tagit.Hoppas att du slipper mer bekymmer med poliser o annat.
Många KRAMAR/ mamma.