Carneval och hård vind

 

Efter tre veckor i den ”magiska” viken där folk bor i grottor var det dags att göra något annat. Jag seglade till San Sebastian för att förbereda båten och mig för en segling till La Palma. En annan av Kanarieöarna som ligger en dryg dagssegling nordväst från La Gomera.

 

I San Sebastian har jag även umgåtts en del med vänner. Det var det Belgisk/Bulgariska paret Bert och Neda. Där var Clara och Criss från Tyskland, Raul från Spanien, tre Bulgariska killar, Vladko från Estland, Samina som är född i Pakistan där hon även bodde de första tio åren av sitt liv, de andra tio åren bodde hon i Kenya och de senaste fjorton åren har hon bott i Holland. Sedan några dagar tilbaka bor hon i förpiken i min båt. Hon har rest runt bland Kanarieöarna en tid tillsammans med sin pojkvän. Jag träffade de första gången i viken med grottor. Pojkvännen var dock tvungen att åka hem två veckor tidigare än Samina.

 

Jag och Samina hade en idè att segla till La Palma tillsammans. Vi hade planerat att segla i måndags morse. Vinden ville något annat. Stark vind från nord-nordost gjorde att jag inte ville segla iväg. En grannbåt ville göra ett försök så Samina liftade med honom. Efter ca 45 minuter kom de tillbaka och bara skakade på huvudet och sa att det går inte. Det kändes ändå skönt att jag fattat rätt beslut, att stanna i hamn. Samina flyttade tillbaka in i min förpik. Trevligt med en vän ombord.

Jag har under vintern knutit en del macrameer, både halsband och armband. Samina har målat stenar så de senaste dagarna har vi försökt sälja macrame och stenar på stan i San Sebastian. Igår sålde jag macrame för 12 euro på ett par timmar. Inte jättemycket pengar men ändå helt ok.

 

Här är carnevalstider nu. I lördags drog det igång med carnevalståg och musik och mycket mer. Söndagen var ganska lugn, bara något för barnen på eftermiddagen. Måndagen däremot var speciell. Vi gick upp på stan på kvällen för att se vad som hände. Vi hade en lång stund hört musik från stan. Lokal musik från öarna här. När vi kom till plaza de america där festligheterna ägde rum såg vi att nästan alla var vitklädda. Herrarna bar vit hatt och kostym och damerna lite varierande kläder, dock vita. Herrarna såg ut som om de alla var cubaner från 20-30 talet. Efter en stund förstod vi varför de var vitklädda. Alla dansade runt och kastade mjöl på varandra. Varför de gjorde det var dock svårare att förstå. Vi har inte löst den gåtan än. Det enda vi hört är att det är en tradition. Vi hade inte vita kläder. Inte från början men de var snart mer vita än något annat. På lördag ska det tydligen bli riktigt mycket festligheter med det stora carnevalståget. Kan bli intressant att se.

 

//Fredrik

 

 

#1 - - Anki:

Hej! Om du EJ fått sms:et som jag sände imorse,så hoppas jag att du har haft en riktigt BRA födelsedag o blivit grattat o firad av dina vänner där nere. STOR KRAM till dig o present o firande när du kommit hem. Var rädd om dig!
Saknar dig/Anki

#2 - - Anki:

Glömde:Ha det trevligt på carnevalen i morgon.
Hör av dig! Kram igen/Anki

#3 - - Eva:

Stort Grattis på födelsedagen. Förstår att du "fastnade" för Gomera. En jättefin ö. Há det gott! Eva o Uffe

#4 - - madde:

Grattis i efterskott