55 sjömil från Västsahara

 
Här har jag varit förr. Här i Gran Tarajal på Fuertaventura. Då var det november och WOMAD-festival. Den kan ni läsa om i tidigare inlägg om ni vill. 
 
Mycket närmare Afrika än så här kommer man inte på Kanarieöarna. Det är därför de har så många vakter i hamnen. Vakter med batong och handklovar. De låter ingen utan pass komma iland. Det kan ju vara någon som flytt för sit liv från krig och elende i Afrika. De släpps absolut inte in. Vissa flyr ändå från Afrika hit till Fuertaventura men de tar sig iland på andra delar av ön där det inte är lika hård bevakning.
 
När jag var här i november med mina italienska vänner gjorde Italienarna en utflykt på ön några dagar. De bodde en natt på en strand på en annan del av ön. När de vaknade på morgonen var det stort polispådrag. Några papperslösa flyktingar från Afrika hade kommit i en liten båt under natten. Båten låg kvar på stranden men människorna var borta. Ja just det människorna, de är faktiskt människor. Det verkar många ha glömt. 
 
Jag undrar vart de tar vägen, om det finns någon organisation här som hjälper papperslösa flyktingar så som Nätverket Ingen Människa Är Illegal gör i Sverige.
IMÄI i Sverige hjälper papperslösa flyktingar med till exempel bostad, mat, ibland läkarvård, juridisk hjälp mm så de kan hålla sig gömda tills de kan söka asyl igen. 
Finns det något liknande här? Det måste ju vara svårt annars att hålla sig gömd på en rellativt liten ö där inget som växer är högre än knähöjd och nästan ingen stad är större än att alla känner i alla fall de som bor i närområdet. 
 
 
Vissa av er kanske undrar vad jag gör här igen. Nej, jag är INTE på väg hem med båten. Jag är på väg till en bra plats där jag kan lämna båten över sommarn och flyga hem och jobba så som jag jorde förra sommaren. Mer om det senare.
Nu sitter jag på en bar längst strandpromenaden här i Gran Tarajal och himlen har just färgats rosalila i solnedgången och jag har fortfarande några veckor kvar innan jag behöver flyga hem till Sverige. 
 
 
//Fredrik
#1 - - madelen:

kom hem <3