När blir man långseglare?

 

 

 Jag var inte långseglare när jag lämnade hemmahamnen i Ångaviken på kvällen den 8 juni. Inte heller var jag långseglare när jag efter första etappen på 2,5 sjömil förtöjde vid Nyköpings segelsällskaps klubbholme Broken för att sova över natten, eller när jag någon dag senare passerade Tyrislöt i Sankt Anna skärgård. Jag tror inte ens att jag var långseglare när jag firade midsommar vid Svalemåla i Blekinge skärgård med knytkalas, bastu, fiolspelande vänner och mycket annat som får en midsommar att bli riktigt trivsam.

 

Jag vet inte säkert, men kanske är jag långseglare nu. Om så är fallet, när blev jag då det? Var det när jag tagit mig igenom Kielkanalen och fick känna på hur det är att segla i tidvatten eller när jag på Nordsjön fick se tumlare?

Var det när jag passerat Dover Strait, eller när jag i slutet av Engelska kanalen fick besök av de första delfinerna som hoppade utanför båten? Kan det ha varit när jag på Biscayabukten fick se en val eller när jag kommit över till andra sidan bukten och kunde hissa den Spanska gästflaggan?

Var det kanhända när jag i La Coruna träffade andra svenskar som var ute på långsegling, de som jag sedan slog följe med en bit längs Spaniens och Portugals kust, eller när vi hyrde bil och åkte upp i bergen i norra Portugal och blev utskällda av en arg tant. Kan det ha varit när vinden bara ökade och ökade och storseglet blåste sönder? Kanske är det allt detta tillsammans som gjort mig till långseglare.

Eller så är jag inte långseglare än. Jag kanske måste segla längre, uppleva mer och träffa fler människor innan jag kan kalla mig långseglare.

 

Kanske blir jag inte långseglare fören båten ligger tryggt förtöjd i hemmahamnen i Ångaviken igen.

 

//Fredrik

 

#1 - - mats:

Tjipp tjipp!
Bra att se att du är på g igen. Hoppas storseglet håller den här gången.

Om du bestämmer dig för att segla västerut kommer jag vara på Jamaica 2 veckor från den 20e feb. hoppas vi kan styra upp nått!