Kuba

 
Ja nu är jag på Kuba. Jag kom hit i förrgår morse. Sedan jag var på British Virgin Islands har jag seglat till Dominikanska republiken där jag besökte städerna Samana och Luperon och även en jättefin nationalpark varifrån några av bilderna jag lagt upp på bloggen kommer ifrån.
 
Sedan seglade jag till en liten fiskeby i Haiti där jag stannade två nätter. Det var en by utan gator. Där fanns stigar för människor och åsnor. Åsnorna var för att frakta saker. Jag har nog aldrig tidigare varit på en plats med så trevlig befolkning som i den fiskebyn. De var genuint trevliga, tillmötesgående och nyfikna. Jag lyckades även sälja min gamla trasiga utombordsmotor till en fiskare där. Jag fick två tonfiskar för den. Nu hoppas jag bara att han lyckas laga den.
 
Sista natten undder seglingen hit till Kuba hamnade jag mellan två åskväder och det blåste uoo från nästan ingenting till kanske 20 meter i sekunden på bara en liten stund. Då fick jag bråttom att ta ner segel. Storseglet hann jag få ner i tid men inte genuan. Den blåste sönder fullständigt. Jag seglade sedan resten av natten med bara focken och snittade nog närmare fem knop. Toppfarten ner för en våg var otroliga 12 knop. Det säger en del om hur mycket det blåste som mest.
 
Jag har dock två genuar. Den andra genuan var dock trasig sedan tidigare. Grannbåten här i marinan har en handvevad symaskin och nästa båt hade lim för att limma segelduk. Jag hade en gammal fock som var trasig och som jag aldrig kommer att använda. Igår lyckades vi med gemensamma krafter laga den bästa av de två genuar jag har. Det tog hela dagen men nu har jag en genua som är bättre än på flera år. 
 
Det är lite svårt att komma åt nätet här så jag kommer uppdatera bloggen när tillfälle ges.
 
//Fredrik