Mindelo

 

Jag är kvar här i Mindelo. Här finns flera seglare jag träffat tidigare och några nya bekanta. Det största som hänt här sen jag kom hit är karnevalen. Vilken karneval sen. Den mest oturistiska av de lite större karnevalerna sades det.

Den i Rio och den på Trinidad är väldigt turistanpassade sägs det. Den på La Palma som lär vara den tredje största är också hyfsat turistanpassad. Här i Mindelo är den det inte. Visst syntes några få turister men de försvann i mängden

 

Karnevalen här pågick i flera dagar med olika typer av karnevalståg och musikuppträdanden. Jag fick reda på att sju grupper skulle delta som var och en tävlade mot de andra grupperna. Pris skulle utdelas sista dagen.

De som skulle delta har tränat dans en och en halv timme varje kväll i en månads tid innan karnevalen. Jag har faktiskt varit och tittat på ett par av grupperna när de tränade.

 

En dag skulle dock huvudkarnevalen vara. Jag fick tag i en bra plats där jag kunde se bra. Vilka dräkter, vilket uppträdande. De hade verkligen lärt sig dansa ordentligt. När sen karnevalståget passerat gick jag och åt en hamburgare. Det skulle jag inte gjort. Det karnevalståg som passerat var bara en av de sju grupperna. Jag fick äta snabbt. I tur och ordning kom sen sex lika stora karnevalståg till.

 

Jag har dock inga bilder från karnevalen då jag lämnade kvar kameran i båten. Jag har istället till skillnad från många andra min kamera kvar. Här är fattigdomen stor och kriminaliteten hög. Det stjäls rätt mycket. Många har blivit av med telefoner, kameror, pengar och annat.

 

Hur det nu var så verkade de flesta rätt nöjda när karnevalen var slut och allt lugnade ner sig igen. Jag kunde då ta itu med lite jobb jag ville göra med båten. Det finns alltid underhållsjobb att göra på en långfärdsbåt.

 

För tillfället ligger all aktivitet nere på Bris då jag har fått någon form av feber. Jag har varit mer eller mindre sängliggandes i några dagar nu. Det verkar vara något virus som cirkulerar här då fler i marinan har insjuknat. Men det är väl bara att ta det lugnt och hoppas det går över snart.  

 

//Fredrik

#1 - - Anki:

Hej!

Krya på dig! Vila mycket o drick vatten,om du har
medecin för feber o värk:Ta det! Själv har jag legat hela veckan i kombinerad influensa/magsjuka,
som går här, Är nu på bättringsvägen, hoppas jag.

Sköt om dig o hör av dig!
Kram/mamma.