Hokahey

 
Hokahey är någon form av indianspråk och betyder "ingen återvändo".
 
De som känner till vind och strömförhållandena i de här trakterna har nog anat åt vilket hål jag kommer segla efter Kap Verde. Det är nämligen nästan omöjligt att vända och segla tillbaka mot Kanarieöarna. Jag skulle då ha både vind och ström rakt emot mig. Det var naturligtvis något jag kände till innan jag lämnade Kanarieöarna.Vill man segla vidare härifrån är bästa vägen att segla västerut över Atlanten till Karibien.
 
Vindprognosen ser bra ut så om allt går som tänkt lämnar jag Mindelo och Kap Verde imorgon och seglar västerut mot Barbados. Det är en segling på tre till fyra veckor. Om något krånglar eller vinden dör ut några dagar kan det ta längre tid. 
 
Jag har senaste veckorna förberett båten och fyllt på med mat och vatten för ca två månader. Det är bra att ha lite i reserv om något händer. 
 
Att korsa Atlanten är en dröm jag haft sen jag var ca 8 år. Jag har aldrig varit så nära som nu. Självklart är jag lite spänd inför en så lång segling men jag har en båt jag känner mig trygg med. En båttyp som är beprövad. Jag har förberett båten och mig noga och vindarna ser bra ut så länge prognoserna sträcker sig. Ska jag över så är det nu det gäller. 
 
Jag hör av mig när jag kommit över havet till indianernas trakter.  Hokahey!
 
 
//Fredrik
#1 - - Anki:

Hej!
Lycka till på den långa färden.
Hoppas att du mår bra efter feber o annat.
Må din skyddsängel vara med dig!
Kramar o lyckönskningar/mamma.

#2 - - Erika:

lycka till på färden fredrik! våran alma föddes 23/2. kommer du hem i vår? stora kramar!

#3 - - stefan scott:

lycka till

#4 - - Anette:

Tjolahopp och glädjeskuttskramar!!! Äntligen är du på väg mot Västindien. De vackra pärlband av öar och skönt solkysst folk. Pappa Stefan skrattar "vackra flickor"

Solkramar från Sverige!! Anette och Pappa Stefan