En sommar har gått

 
Nyss var det vår och jag hade anlänt till en stuga i de Sörmlandska skogarna, i trädgården blommade påskliljorna för fullt och jag hade en hel sommar framför mig i Sverige. Nu har den sommaren tagit slut och jag befinner mig sedan ett par dagar tillbaka på Isla de La Graciosa där Bris legat förtöjd under sommaren. 
Sommaren har varit till belåtenhet och har förutom en hel del jobb även bjudit på upplevelser som Midsommarfirande med mina vänner i min trädgård. Det var ett trevligt firande trotts regnet, det kom ca 70 mm från torsdag kväll till lördag förmiddag. Urkult, en världsmusikfestival i Ångermanland var en annan trevlig tillställning. 
Sommaren bjöd även på grillfester, bad och två vänners bröllop samt möten med både gamla och nya vänner. Kort sagt det var en bra sommar.
 
Det kändes bra att återse Bris igen och konstaterat att båten var i hyfsat bra skick efter att ha varit ensam en hel sommar. Visst, en del sand hade landat på däck och i sittbrunnen och rutorna hade blivit ännu lite repigare men i övrigt såg det ut som det skulle. Idag startade jag upp motorn och den startade direkt som om jag haft den igång igår. 
 
Hittills har jag förutom att startat upp motorn hunnit tvätta av båten hjälpligt och städat lite inne i båten. Resten av jobbet jag har att göra får vänta till nästa vecka. I helgen går årets största händelse på ön av stapeln, nämligen simtävlingen från Lanzarote och hit till Graciosa. Det innebär mycket folk och musikunderhållning på hamnplan. Det var trevligt förra året. 
Jag har redan träffat på bekanta här på ön och anar att fler dyker upp under helgen. 
 
Jag planerar att stanna här i två-tre veckor och göra lite underhållsjobb på båten. Sen blir det segling mot nya mål, men först några korta stopp på platser jag varit på förr. 
 
Jag hoppas ni vill läsa om mina och bris upplevelser även denna vinter. Själv ser jag fram emot att få nya saker att skriva om här. 
 
 
//Fredrik