Europas sista regnskog

 

Jag är kvar här i San Sebastian. Jag har dock gjort några utflykter på ön, bland annat upp i bergen och till skogen men först firade jag min födelsedag. Det blev en jättebra dag. Det började med att Samina eller Sameena som hennes namn egentligen stavas sjöng för mig på morgonen när jag fortfarande låg kvar i min koj. Efter det satte hon igång med att göra pannkakor till frukost. Kan det börja mycket bättre? Senare på dagen bakade hon även en kaka. På eftermiddagen hade vi kallas i parken. Närmare ett tiotal personer jag känner kom och grattade mig och spelade gitarr och sjöng. En mycket bra födelsedag helt enkelt.

 

Några dagar senare tog vi oss upp i bergen. Vi följde en vandringsled som ledde till några vita grottor. Väl där åt vi vår medhavda lunch innan vi fortsatte. Vi vandrade nog ca sex timmar den dagen. Vandringen till och från grottorna var finare än grottorna i sig även om de också var rätt fina. Det är inte helt ovanligt att det är på det viset.

 

Dagen efter tog vi oss upp till den berömda skogen mitt på ön. Det är någon form av regnskog. Inte riktigt så som man föreställer sig en regnskog men ändå en regnskog. Den här skogen är den enda av sitt slag i hela världen så vill man se den typen av skog så är det hit till La Gomera man måste ta sig. Och vilken skog sen. Riktigt fin. Vi vandrade några timmar innan vi tog oss tillbaka till San Sebastian.

 

För några dagar sedan tog Sameena färjan över till Teneriffa för att flyga till Holland så nu är jag ensam ombord igen. Jag har dock vänner på land som jag umgås en del med.

 

Om vinden blir bättre snart så seglar jag upp till La Palma vilket är nästa ö i ordningen. Om det dröjer innan det blir bra vindar väntar jag med La Palma till i höst och seglar istället så sakteliga tillbaka till La Graciosa.

Tills vindarna blir bra stannar jag här på La Gomera. Sämre platser har jag varit på.  

 

//Fredrik