WOMAD

 

WOMAD. World Of Music, Art and Dance. Så hette den festival som hölls på stranden i Gran Tarajal på Fuertaventura den 7-9 november. Som namnet skvallrar om var det en världsmusik och världskulturfestival.

När jag hör ordet världsmusikfestival far tankarna genast iväg till Näsåker i Ångermanland och Urkult. Urkult som är en liten mysig festival vid Ångermanälvens strand med några tusen besökare.

WOMAD var helt ok men saknade den stämning Urkult brukar ha trots att kvällarna var varma och Atlantens vågor som slog in mot stranden gjorde sitt bästa för att vara ett gott alternativ till Ångermanälvens stilla vatten.Kanske var det besöksantalet på drygt 20 000 personer, kanske var det att festivalen var sponsrad av stora företag så publiken inte behövde betala inträde, eller så var det något annat som gjorde att stämningen inte infann sig. Flera av banden och artisterna var riktigt bra och kom från stora delar av världen.

Där var band som ”Argentina” som trots namnet var från Spanien och spelade livlig spansk musik men även covers av ”The Clach”. Där var även ett Belgisk/Colombianskt band som hette ”La Chiva Gantiva”som också de spelade ganska snabb livlig musik med mycket budskap i sina texter. Det märktes på publiken att de var uppskattade.

Mina favoriter var dock ”Shé Koyokh” Med medlemmar från bland annat Turkiet, Serbien och Sverige. De var riktigt duktiga musikaliskt även om det inte svängde lika mycket om de som om flera av de andra.

 

Hela festivalen var en protest mot Spanska regeringens och oljebolaget Repsols planerade oljeborrning i vattnen mellan Lansarote och Fuertaventura. De allra flesta jag pratat med här är emot borrningen och det märktes en stor enighet på festivalen.

Vad händer om oljan läcker ut i havet så som det gjort på andra platser där man borrat efter olja? Alla här på öarna är beroende av turister och framförallt turisternas pengar. Kommer turisterna som idag ligger och solar på stränderna på södra Lanzarote stanna kvar när vattnet färgats svart av olja och döda fåglar flyter iland?

På Fuertaventura och Lanzarote finns inget dricksvatten. De renar havsvatten från salt med en stor Watermaker och använder det. Klarar den av att rena vattnet från olja?

En annan näring på öarna är fisket. Hur går det med fisket när havet är fullt av olja?

Samtidigt kräver alla transporter till och från öarna olja. De flesta transporter på land kräver olja de också.

Watermakern som förser befolkningen på öarna med det livsnödvändiga dricksvattnet drivs av olja även den.

Frågan är komplex. Vilket pris vill vi betala för oljan? Olja till varje pris? Kanske borde man låta befolkningen här på Kanarieöarna få fatta det beslutet? Det är ju trots allt de som måste leva med konsekvenserna.

 

 

Jag umgicks mycket med mina Italienska vänner och även några från Frankrike som jag också lärt känna på La Graciosa. Vi blev som en familj som levde och åt ihop. Ibland var vi 6-7 personer som trängdes runt matbordet i fidrans sittbrunn. Det var trevligt.

Första kvällen under festivalen började italienarna prata med några från ett av banden ”La Chiva Gantiva”. Vi lärde känna de och umgicks med de resten av kvällen. Det verkade som att de var ganska kända och omtyckta för det kom hela tiden fram folk och ville prata med de och tacka för spelningen. Flera ville även fota bandet. Då bandet var stort var det svårt för många att veta vilka som var med i bandet och vilka som inte var det så ofta fick jag och mina vänner vara med på dessa ”idolbilder”.

Dagen efter fick jag besök av två vänner från Sverige. De var på en två veckors semester i Corralejo på norra änden av Fuertaventura men hade efter tips från mig tagit bussen ner till Gran Tarajal för att besöka festivalen. De sov ombord över natten och var då en del av den löst sammansatta familjen. Tack för det trevliga besöket.

 

Några dagar efter festivalen såg det ut att bli bra vindar för att segla norrut så jag förberedde båten för det. Många av de andra skulle ge sig iväg åt olika håll samma dag eller dagarna efter. Någon till Marocko, några till Gran Canaria, några tillbaka till La Graciosa och så vidare. Sista kvällen var det en som fylde år så vi hade en liten grillfest som en kombinerad födelsedagsfest och avskedsfest.

Det var svårt att säga adjö och segla ifrån alla vännerna morgonen därpå. Jag anar dock att jag snart träffar på några av de igen.

Jag seglade norrut och tänkte stanna till i Corralejo på norra fuertaventura eller vid Playa Blanca på södra Lanzarote men när jag kom till sundet mellan öarna och skulle vika av lite mer åt nordväst vred den sydostliga vinden till just nordväst och ökade. Jag insåg då att det skulle medföra lika mycket jobb om inte mer att kryssa till någon av mina planerade natthamnar som att segla lite mer nordost upp till Arrecife. Vid midnatt natten mellan tisdag och onsdag förra veckan förtöjde jag i den ganska nya marinan i Arrecife.

Sedan dess har jag tittat på staden, städat båten och haft det ganska bra. I söndags tog jag mig iväg till Teguise som är den äldsta byn på Lanzarote. Där är det marknad varje söndag. Oj vilken marknad. Det var nog den största marknad jag varit på och ändå vet jag inte om jag såg allt. Efter marknaden åt jag creeps på ett ställe jag fått höra brukar ha cubansk livemusik vilket de också hade. Det blev en mycket lyckad dag. Jag kan varmt rekommendera att åka till marknaden i Teguise om ni är på Lanzarote någon gång.

 

Nu väntar jag på att det ska bli bra vindar för att segla ner längst kusten och över till Isla de Lobos som är en liten ö mellan Lanzarote och Fuertaventura och sen vidare till Gran Canaria. Det ser dock ut som att jag får vänta till slutet av veckan eller början på nästa innan jag kommer iväg härifrån, men det går ingen större nöd på mig här.

 

//Fredrik

 

#1 - - Anki:

Ha det fortsatt bra o trevligt.
Hoppas vädret o vindarna är med dig.

Hälsningar från ett grått o ruggigt Sverige.
Kram Anki.