Graciosa och vägen hit

 

Första dagen var lugn. Det var ingen vind och inga vågor så jag gick för motor. Vid midnatt hade jag passerat fartygsrutterna utanför Portugals kust, de där alla stora fartyg som ska till eller från medelhavet går. Det var skönt att vara förbi så jag kunde slappna av lite. Snart efteråt kom det lite vind så jag kunde stanna motorn och segla lite. Det är dessutom lättare att få lite sömn när inte motorn väsnas. Äggklockan har ställts på 20 min många gånger under seglingen.

 

På morgonen dog vinden igen och motorn fick träda i tjänst. Frampå kvällen kom vinden tillbaka och då med lite mer styrka. Jag fick ta ner lite segel och bara ha en liten fock uppe. Det var medvind så det gick fint.

Vindarna höll i sig så jag kunde fortsätta segla. Ibland var de lite svagare men ändå seglingsbara.

 

Jag såg sköldpaddor som låg och simmade. De var nog en dryg halvmeter långa. Jag vet inte var de kom ifrån eller vart de skulle men där var de. Delfiner gjorde mig också sällskap.

 

En kväll kom det en fågel. Den såg ut som en blandning mellan en skrattmås och en tärna. Den slog sig ner längst ute på bommen och åkte med en bit. Säkert en timme åkte den med och vilade sig innan den flög vidare dit den nu skulle.

 

Tillslut siktade jag land, Lanzarote och den lilla ön Graciosa som ligger straxt nordväst om Lanzarote och som var mitt mål.

Vinden ökade på slutet men inte mer än att det gick bra att segla.

Kl åtta på fredagskvällen efter nästan sex och ett halvt dygn till havs la jag till i hamnen i den lilla orten Caleta de Sebo på Graciosa.

Efter middagen fick jag en välbehövlig sömn till dagen därpå.

 

Ett par dagar tillbringades här i stan och i hamnen. Stad förresten, det är en liten ort med ca sex hundra invånare. Här finns en mataffär, några restauranger, några andra små serveringar, ett bageri och en butik som mest liknar en järnhandel. Här finns också en skola, en kyrka och färjor till Lanzarote.

 

I måndags fick jag besök av några semestrande vänner som kom med färjan från Lanzarote. På eftermiddagen följde jag med de tillbaka till Lanzarote där vi åkte hyrbil över ön och besökte bla öns högsta punkt. Jag bodde kvar ett par nätter på deras hotell och var turist jag också. I onsdags kväll kom jag tillbaka hit till båten igen.

 

De senaste dagarna har ägnats åt promenader på ön och pratstunder med trevliga människor här i byn.

Här finns lite olika personer som sitter och tillverkar diverse saker och säljer på torget. Igår fick jag lära mig att virka/knyta en mössa. Jag satt hela eftermiddagen på torget och virkade och knöt. På kvällen drack vi te ihop och de som kunde spelade gitarr och sjöng. Många sånger på spanska blev det.

 

Idag ska jag nog gå bort och se om jag kan knyta färdigt mössan. Ikväll är det visst någon karneval på gång.

Livet går i sakta mak på den här ön och det är trivsamt. Jag har det bra.

 

Som någon sa en gång, ”När man kommer till Graciosa kan man ta av sig skorna och glömma världen”

 

//Fredrik

#1 - - Anki:

Hej!
Skönt att höra ifrån dig o att allt är bra med dig.
Det var en lång etapp,så du behövde vila.
Vart tar du vägen här näst?
Kommer du hem en sväng i april?
Kram Anki.

#2 - - Peter:

Härligt att läsa att du kommit till ett gött ställe!
Det verkar grymt, bara att ta vara på det.

#3 - - Eva Blomgren:

Hej
Tänkte på dig när vi var ett dygn på Gran Canaria då det inte gick att landa på Madeira pga storm. Skönt att du var i land, vi visste ju att du var i "närheten någonstans".1/4 gick det att flyga till Madeira och där hade vi en skön vecka."Lite" avundsjuka är vi allt här hemma i regnet! Há det gott! Eva och Uffe