Sines

 

Det är vinter i Portugal och dagarna då det går att segla är få. I fredags morse lämnade jag ändå Cascais. Vindarna var bra, vågorna var inte så höga och det regnade inte hela tiden. Några skurar kom det dock.

Efter en ganska fin segling kom jag vid halv ett på natten fram till Sines. Sines är nog den finaste hamnstaden jag varit i i Portugal. Den är liten och fin med stensatta gator, många låga hus och lustigt formade torg.

I hamnen finns det några båtar till som är bebodda. Bland annat är en fransman jag lärde känna lite i Peniche här.

 

Nästa etapp blir ganska lång. Då ska jag ner runt det sydvästra hörnet av Portugal. Det finns ingen bra hamn före jag rundat hörnet. Nästan direkt efter hörnet ligger det en liten hamn där jag kan vila men därifrån är det inte så långt till Lagos så jag kanske seglar direkt dit. Det blir en segling på ca ett dygn.

Det ser dock ut som att jag blir här någon vecka till om man ska tro på väderprognoserna.

 

Efter Lagos hade jag tänkt segla till Madeira och sen därifrån till Kanarieöarna. Det verkar nu som att jag får tänka om.

Det finns inte längre någon hamn kvar i Funchal på madeira. Den blev fullständigt sönderslagen i den första stormen som stängde in mig i Figueira da Foz. Det finns inget kvar och man får inte komma nära med båt.

På Porto Santo som är en liten ö nära Madeira är det nästan lika illa. Det mesta är sönderslaget även där. Där får man dock ankra innanför vågbrytarna men de tar mycket betalt för det. Dessutom är det mycket skräp på botten som ankaret lätt fastnar i. Lätt att förlora ett ankare där alltså.

Om hela hamnen kunde slås sönder av en storm, vad kan då hända med min båt om jag lägger den där. Nej, det får bli en annan väg.

 

Jag funderar på att från Lagos sen segla ner till Marocko istället och därifrån till Kanarieöarna. Jag har inte bestämt mig än. Det går ju att segla direkt till Kanarieöarna också men det tar nog en vecka.

 

När jag pratar med folk här säger de flesta att det varit ovanligt dåligt väder den här vintern.

De senaste dagarna har ändå varit rätt fina. Lite väl stora vågor och stundtals mycket vind men mestadels uppehåll, varmt och en hel del sol. I söndags kunde jag gå i kortärmat hela eftermiddagen.

 

/Fredrik

#1 - - Maiju ja Juha:

Hur är det med Quinta do Lorde hamn i Madeira? Är det möjligt att stanna där?
Vi har seglat över Atlantic och är i St Lucia nu. Mycket varm, sol och reggae:-)Hoppas att se dig en dag i framtiden:)
Maiju i Juha s/y Panthera

#2 - - Anki:


Var rädd om dig!Ta säkerheten framför äventyrsviljan.
Lycka till på din fortsatta resa!
Kram Anki.