GOD JUL!

Vindarna är sydostliga vilket gör det olämpligt att ankra på södra delen av La Gomera. Jag är nu i marinan i San Sebastian på sydöstra La Gomera. Här blir jag kvar över jul sen får vi se vad som händer med vädret och vindarna.
Vi lämnade Las Palmas i fredags morse och anlände till Santa Cruz på Teneriffa natten till lördag efter en helt ok segling. Dåligt med vind i början men sen blev det bättre.
I Santa Cruz stannade vi tills i söndags morse då vi fortsatte söderut runt Teneriffas södra udde och en liten bit upp längst västkusten till La Caleta där vi ankrade på natten.
På morgonen efter vaknade vi och hade utsikt över Tejdes snöklädda topp. Senare på dagen tog vi ett bad i ganska varmt havsvatten. Vi blev kvar hela måndagen där och fortsatte igår tisdag hit till San Sebastian. Ganska snart efter att vi lämnat La Caleta såg vi valar som "hoppade" en bit bort. Det var inga stora valar, men större än båten var de allt. Festliga djur. Delfiner såg vi också.
Italienarna börjar prata om att ta sig upp i bergen så det kan hända att jag blir ensam ombord efter jul. Vi får se vad som händer.
Här i hamnen ligger några båtar vi känner sen tidigare så det kan nog bli något gemensamt julfirande här.

Önskar er alla en GOD JUL.