Portugal

Sist jag skrev låg jag för ankar utanför Cangas i Spanien. Dagen efter drog jag upp ankaret och gjorde sällskap med Erica och Sebastian på Albatross ut till ön Islas Cies som är en nationalpark Utanför den vik där Cangas och Vigo ligger. Läs gärna om de på http://jordenrunt.gramadies.se  Eftermiddagen tillbringades på stranden i väntan på Henrik och Christian på Arkona II. De kan man läsa om på http://projektjordenrunt.wordpress.com När de sistnämnda kommit gjorde vi en gemensam vandring upp till fyren på öns högsta topp. 
 
Dagen efter, i onsdags, seglade jag iväg någon timme före de andra. Det var nästan ingen vind på morgonen så det blev motorgång ett par timmar sedan ökade vinden. Det skulle den göra till en viss gräns men inte så mycket som den gjorde. Det var dock medvind och jag seglade med ett segel ut på var sida av båten. Allt kändes bra. När jag kommit in en bit i Portugal fick jag en ofrivillig jipp, dvs att båten kränger till lite så att vinden kommer in på "fel" sida storseglet och skickar över storsegel och bom till andra sidan båten. Allt skedde ganska fort och när det var över såg jag att storseglet slitits i bitar och är totalförstörts.  Jag har tack och lov ett storsegel till men det är inte i något bra skick så jag behöver nu skaffa mig ett nytt segel.  
Straxt därefter får jag ett sms från Albatross där de undrar vad jag har för planer för kvällen/natten. Jag berättar vad som hänt och att jag täker gå in till Povoa de Varsim och skifta swegel och sova över natten. De beslutar att göra samma sak.
När de kom in berättade de att de sett på vindmätaren att det blåst 18-20 meter i sekunden, det var betydligt mer än vad väderprognosen sagt oss.
Dagen efter blev det en dag med jobb på båten eftersom det skulle blåsa en hel del även då.
 
På Fredagen hyrde vi en bil och åkte till en nationalpark i bergen i norra portugal. Där åkte vi först runt en del och försökte hitta ett berg vi ev skulle klättra lite på. Under letandet såg vi kor, hästar, får och getter som gich fritt på olika platser. Vi träffade också en gammal tant som skälde på oss på portugisiska och hötte med en planteringshacka. Vi vet fortfarande inte vad vi gjorde för fel. 
Tillslut hittade vi berget men det var svårt att hitta lederna då vi hade en bristfällig förare/guidebok över berget. Vi gjorde en topptur istället och såg fram emot ett bad i den sjo som skulle finnas uppe på berget. När vi kom fram till sjön var den uttorkad och mitt i sjön stod tre kor. vi vände då neråt och tänkte bada i en av de hålor i den bäck vi sett tidigare. I den meterdjupa hålan i bäcken simmade det en orm så även där fick vi avstå från att bada. vi gick ner till bilen, fikade och åkte tillbaka till båtarna. 
 Lördagen ägnades åt pyssel med båten och vila.
 
Imorse var det ett vemodigt uppbrott. Sebastian och Erica seglade mot Lisabon och jag till Leixois där jag i skrivandets stund befinner mig. Det dröjer nog tills vi ses igen. Kanske blir det i Karibien.
Hoppas allt går bra för de. 
 
//Fredrik
 
#1 - - Anna-Karin:

Hej Fredrik!
Vad kul att du kommit iväg på din drömresa och att du använder den "gamla" bloggen! Jag följer din resa med intresse!

/Anna-Karin