Biscayabukten-Inte valfri!

Nu har jag äntligen hittat lite internet. Jag anlände till Ribadeo i norra Spanien i fredags morse vid tretiden, efter nästan fyra dygn till sjöss. 
 
Överseglingen gick över förväntan. Efter ett dygn var jag ganska trött och seg men efter drygt två dygn hade jag aklmatiserat mig. Sedan fungerade livet ombord rätt smidigt. 
Första och andra natten sov jag tjugo minuter åt gången för att sen titta ut och se om det var några båtar i närheten. Om man då inte ser något fartyg tar det minst tjugo minuter innan man koliderar om det skulle ligga ett fartyg bakom horisonten och vara på väg rakt emot mig. Det gör att man kan sova någorlunda säkert i ca tjugo minuter. Jag såg nästan inga fartyg. 
Tredje natten stälde jag återigen äggklockan på tjugo minuter men vaknade inte förän efter två timmar. Allt var då väl ombord och inga fartyg utanför. Stälde äggklockan igen men sov ytterligare två timmar. 
Fjärde natten närmade jag mig land så då satt jag upp och nickade till lite bara. 
 
Och nej, biscayabukten är inte fri från val. Såg en som sprutade vatten rakt upp och sen slog och dök ner igen. Både festligt och lite skrämmande med djur som är större än båten. 
 
I fredags kväll var jag upp på stan i Ribadeo en sväng. Där var någon slags festdagar. Ett helt gäng drog runt med trummor och annat och spelade någon form av karnevalsmusik. Staden var lite som gamla stan i Stockholm med gammla hus och smala gator. Ibland stannade musikanterna upp och stod stilla och spelade. Det riktigt dånade mellan husen. Man har ju hört om Jericos murar som föll och jag tänkte att nu river de stan men den höll ihop under min vistelse där. 
 
Igår seglade jag till Viveiro där den åländska båten Colomba och den finska båten Phantera låg. Det hae gått rätt bra för de också över biscaya, Phanteras vindroder hade gått sönder så de hade fått handstyra nästan hela vägen. 
 
Här stannar jag till imorgon innan jag rör mig västerut och sen söderut. 
 
//Fredrik