Kielkanalen

Seglingen går frammåt.Sedan sisst jag skrev har jag först tagit mig ner till Simrishamn och där konstaterat att datorn inte fungerar. I Ystad fick jag stanna ett par dagar på grund av hårda motvindar.Där fick jag bekräftat av en fackman att datorn inte fungerar och att det inte är mycket att göra något åt. 
Man får väl vara glad att den hållt i åtta år.
 
Efter Ystad blev det Gislövsläge utanför trelleborg.Sen bar det av till klintholm, Gedser, Burgstaken och sen Kiel. Kiel anlände jag till sent i Fredags kväll. I lördags mönstrade min vän Idamaria på. Hon kommer segla med ett par veckor. Det är kul med lite sällskap ombord.  Hon hade en dator med sig till mig. Dessvärre hittade vi inget internet i kiel. 
 
I söndags skulle vi slussa in i Kielkanalen. Vi tänkte lägga os vid väntebryggan för att därifrån kunna gå och titta hur andra gjorde i slussen. Den lilla slussen som är till för fritidsbåtar var trasig och kunde inte användas. Fritidsbåtarna var därmed hänvisade till den stora slussen där även de stora fartygen går. Dit kunde man inte promenera.
Vi träffade en man som upplyste om att när det lyser en vit lampa bredvid slussen är det ok för fritidsbåtar att åka in. Vi la oss utanför slussen och cirkulerade. Snart kom en holländare. Holland ligger på andra sidan kanalen vilket borde innebära att holländaren har slussat minst en gång tidigare tänkte vi. Vi tittade hur holländaren gjorde och gjorde likadant. det visade sig vara ett smart drag. Allt gick bra och vi kom in i kanalen.
Vi tog oss till Rendsburg för att sova där över natten. Igår måndag fortsatte vi vår färd genom kanalen till Brunsbuttel. I skrivandets stund befinner vi oss i Brunsbuttel och väntar på att det ska bli högvatten på andra sidan slussen så vi kan slussa ut utan att få motström direkt. 
 
/Fredrik