Landstigning iNormandie

Det har varit lite glest med internet en tid. Nu fins det dock, om än av opålitlig karaktär. Jag befinner mig nu i något som heter ST-VAST_LA_HOUGUE. Det är en mindre ort som ligger ost-sydost om Cherbourg, lite runt udden. Frankrike är det. 
I Calais mönstrade min kompis Ulrika på. Dessvärre blev vi inblåsta där i Calais i några dagar pga hårda motvindar på upp till 20 m/s. Calais var en helt ok stad. Vi turistade runt lite, åt musslor, och läste böcker. Efter några dagar lämnade vi Calais och seglade vidare ner mot Boulogne, sedan vidare via småhamnar till Le Havre. Ja, Ulrika tog någon dag och reste landvägen för att turista lite men återvände framåt kvällen till båten. 
I Le Havre mönstrade hon av.
 
Le Havre var en alldeles för stor stad för sitt eget bästa och för att jag skulle trivas så jag seglade vidare ner mot en liten hamn som heter Ouistreham. När jag vaknade nästa morgon var det inget mysigt väder alls så jag bestämde mig för att stanna kvar och turista lite. Där fans en strand och ett minnesmonument över dagen D, invationen i Normandie. 
 
Seglade sedan vidare till Port-en-Besin, en liten trevlig by med en fiskehamn och några gästplatser för gästande båtar. Därifrån seglade jag igår till den hamn jag nu befinner mig i. Många hamnar här är så att de har en yttre hamnbasäng och en inre. Den yttre har ett öppet hamninlopp, men för att komma till den inre får man slussa. Det innebär att vattennivån i den yttre basängen varierar kraftigt beroende på om det är hög eller lågvatten. Högvatten och lågvatten brukar det vara två gånger per dygn. I vissa hamnar torkar yttre hamnbasängen ut helt medans i vissa hamnar blir det en hel del vatten kvar. Det är ofta bara möjligt att slussa in i den inre basängen från ca två och en halv timme innan högvatten till två och en halv timme efter högvatten. Kommer man en annan tid får man vänta. Ibland finns det väntebryggor och ibland bojjar. Den här hamnen torkade ut och den hade inga väntbryggor ellar bojjar så då fick jag ligga på svaj för ankar en bit ut. Det gick ju bra det också.
 
Jag håller på att ta reda på vad det ska bli för väder idag. Det verkar vara motvind, jag vill veta hur mycket det ska blåsa. Blir det inte för mycket så ska jag snart slussa ut och segla till Cherbourg, Annars får jag väl stanna här till imorgon. I de här vattnen vill man gärna segla med tidvattenströmmarna med sig, annars kommer man nästan inte framåt. Om då tidvattenströmmarna möter en allt för hård motvind blir det vågor som knappt kan beskrivas. De blir bara högre och högre men inte ett dugg längre, tillslut är det nästan som att hela havet stormkokar. Jag har varit ute i det ett par gånger men det är inget roligt, då söker man sig gärna in till första bästa hamn som är öppen. 
 
Jag hoppas på att det finns internet i hamnarna framöver så jag kan uppdatera bloggen lite oftare. 
 
//Fredrik
#1 - - Anonym:

Hejsan Fredrik, vi ligger i Cherbourg fram till på tisda gissar jag/Ben o Sässi