Engelska kanalen avklarad.

Nu är jag i Brest. Sista hamnen innan jag ska segla över Biscayabukten.
Jag kom hit vid ett inatt som var. Hade tänkt stanna här några dagar och vila och ladda upp inför överfarten över biscaya som tar 4-5 dygn.
Nu verkar det bli en väderlucka med bra vindar med start imorgon så det blir nog till att passa på nu. Jag har träffat seglare som legat i den här hamnen flera veckor och väntat på bra vindar. Det är också så att ju närmare hösten man kommer desto mindre blir chanserna att få bra vindar här.
 
Jag har tillbringat dagen med att köpa mat, fyllt på med vatten och försökt vila lite. 
 
Sedan sist jag skrev har jag varit i Cherbour. Där träffade jag den Åländska båten Colomba vars besättning jag träffat tidigare ett par gånger. Umgicks en del med de där. 
Seglade sedan via Alderney och Guernsey som är två brittiska öar utanför Frankrikes kust, och några små franska hamnar hit till Brest. Jag har sett mareld, delfiner, sjöstjärnor och lustiga maneter.
Delfinerna kom med en väldig fart från sidan och simmade sedan bredvid båten några minuter innan de försvann lika snabt som de kom. De hoppade precis som man ser på film. Några av de var inte längre bort än att jag hade kunnat klappa de på ryggen om jag sträckt lite på mig.
Marelden är också rätt farsinerande. Det är små, små saker, jag tror det är någon form av plankton, som blir självlysande vid beröring. Om man då seglar genom det börjar det lysa i vattnet runt och efter båten. Lite festligt. 
 
Det finns mycket att skriva men det får bli senare. Ska nu gå över till ålänningarna på Colomba. De ligger här i hamnen sedan några dagar och väntar på bra vindar de också. Om inget drastiskt händer med vädret bär det iväg över Biscaya imorgon. 
Uppdaterar när tid finnes. 
 
//Fredrik