Sjösjuka

Funderar lite på sjösjuka. För sjösjuk det blir jag! Var ordentligt sjösjuk i somras. Det är skrämmande vad det gör med förståndet. Visst, att må fysiskt illa och kräkas kan väl gå an men efter min totala kollaps i somras har jag förstått att sjukan inte är att leka med. Jag blev helt apatisk. Fick frossa. Trodde att vilken sekund som helst kommer min kropp hamna i chock. Kunde varken få i mig vatten eller mat. Försökte med att blöta små brödbitar i vatten men det gick inte att svälja. Jag var fysiskt okapabel till att svälja. Önskade att jag skulle få kräkas men även det var stopp. Ingenting varken kom i eller ur mig. Piggnade självklart till efter ett tag men oj vad utmattad jag var. Hade inte trott att det skulle påverka psyket på det sättet som det gjorde. Brydde mig inte om vad som hände. Tänkte ungefär att "jaha, är det så här det ska sluta. På Östersjön?". I efterhand förstår jag att det vara förståndet som spelade mig ett spratt. Jag befann mig inte i omedelbar fara. Jag förringar absolut inte de signaler som min kropp sände ut. De fysiska reaktionerna på sjösjukan var inte att leka med. Hade den fortsatt hade det varit riskt för uttorkning eftersom jag hade svårt för att dricka.

Jag har läst lite om sjösjuka. Vad jag har förstått så handlar det om att hjärnan blir förvirrad av att se saker stå stilla samtidigt som den även registrerar att saker och ting rör på sig. Sedan råkar det tydligen vara så olyckligt att balanscentrum i hjärnan ligger nära kräkcentrum. Det gör att "förvirringen" i balanscentrum smittar av sig på kräkcentrum. Man mår illa. Sedan finns det tydligen olika stadier i sjukan. Ska man ta ett vanligt piller ska man se till att göra det innan nedre magmun stänger till. Sedan är det tydligen kört att försöka få något ner den vägen. Då är det en annan typ av piller som gäller... Funderar lite på hur sjösjukeplåster fungerar. De borde inte vara beroende av om magmunnen är öppen eller stängd?! Gemensamt för samtliga preparat ska i alla fall vara att man blir mer eller mindre dåsig av dem. Men det är i alla fall att föredra framför fullt utvecklad sjösjuka. Läste vidare att för att förebygga sjösjuka ska man vara utvilad, alltid se till att man har något nära till hands att äta, styra båten kan även hjälpa, försöka vara lugn. Psykisk stress ska inte vara bra. Jag får sitta och meditera hela vägen till Västindien med andra ord... Nej, jag är inte särskilt orolig. Jag tror att det går att "träna" bort.

Imorgon ska vi tillbaka till Eskilstuna för att fylla på vårat vaccin. 07:40 ska vi vara i Eskilstuna. Det blir en tidig morgon. Undrar om man kan få nål och tråd för att sy ihop ett sår? Skulle kännas tryggt att ha ombord. Måste erkänna att det känns lite "spännande" att ge sig iväg och inte ha någon möjlighet att ta sig till en Vårdcentral så fort olyckan är framme utan att få klara sig själv!

/Kristina
#1 - - Tommy:

Jäpp! Nål och tråd kan vara bra men nu för tiden häftar man väl mest (?)
Och så dom här nya häftiga plåstren...
Funkar bra så länge inte blodet sprutar!

För övrigt kan jag nog inte förstå det har med sjösjuka. Har aldrig blivit åksjuk, sjösjuk eller liknande.
Har väl inget balanssinne kvar. Det har väl liksom gett upp för länge sedan och gått i förtidspension...

Hur som helst så ser jag fram emot att få följa ert äventyr lite på avstånd.
Förbaskat kul och spännande.

#2 - - Malin:

Har ni funderat på att ta med ett litet akutpaket med homeopatika? Finns medel mot allt! Har själv med några medel på semesterresan nästa vecka. Mot magsjuka och akuta stukningar eller
andra liknande skador!