Saker vi åtgärdat på båten och en del utrustning vi kommer att ha med oss.

Alla dessa punkter är inte helt åtgärdade ännu. Lite jobb återstår men vi räknar med att allt ska vara klart när vi avseglar.



-         Byggt peke. Utökat till två förstag bredvid varandra på peket ca 60 cm framför det gamla förstagsinfästningen.

-         Gått upp från 5 mm till 6 mm på förstagen. Med två förstag kan vi lättare hissa två genuor och spira ut de åt varsitt håll vid läns. Vi har dessutom en andra chans och möjlighet att reparera om ett stag går av.

-         Bytt till två st 6 mm akterstag som går ner till varsitt röstjärn som är bultade genom friborden och även sitter fast i akterpulpiten istället för det enda 5 mm stag som bara satt i akterpulpiten tidigare. Anledningen; det håller bättre och skulle ett gå av har vi en andra chans.

-         Bytt ut toppvanten från 5 mm till 6 mm.

-         Bytt ut träregel som ligger inplastad som förstärkning under vantinfästningar på varje sida. Bytte från gamla halvruttna i furu till färska fina i ek.

-         Monterat ett röstjärn i vinkel på insidan av båten från toppvantsinfästningen ner längst skrovsidan en liten bit på varje sida och bultat genom skrovsidan/friborden.

-         Förstärkt vant- och staginfästningar i masttoppen.

-         Vi har trämast. Den är renskrapad, omlimmad och nyfernissad.

-         Bytt ut alla fall.

-         Renskrapat och fernissat bommen.

-         Byggt en maststötta under masten mot huvudskottet som ligger i en båge runt öppningen in till förpiken.

-         Tagit bort det härdade glaset i "fönstren" och satt dit utanpåliggande macrolonskivor med genomgående bult.

-         Tätat luckorna på fördäck och akterdäck med tätningslist och tagit bort luftventilerna och tätat där med macrolonbitar för att få tätt men få ner ljus. De gamla luftventilerna är ersatta med en doradeboxventil som släpper in luft men stänger av vattentryck.

-         Byggt en huv precis framför nedgångsluckan med en macrolonruta framåt och en på varje sida samt en dörr på gångjärn som sluter helt tätt. Även dörren har en macrolonruta så att vi kan stå inne i båten och ha runtomsikt genom rutorna i huven/dörren.

-         Monterat på ett vindroder typ windpilot. Fick bygga om det lite för att passa båten men det verkar fungera bra.

-         Vi har ankare i fören på ca 15 kg med 50 m 8 mm kätting som går över en stävrulle. Sedan har vi ett rostfritt rör i en svag böj längs med hela relingen som kättingen går i till en manuell ankarvinsch på akterdäck (som nås från sittbrunnen). Sedan går kättingen ner i en kättingbox ovanför propelleraxeln men under durken till stuvfacket under akterdäck. Anledning: när man vinschar upp ett ankare och ankaret släpper från botten börjar båten driva har man då ankaret på 8 m djup har man 8 m kätting att vinscha in samtidigt som båten börjar driva. Med vinschen på akterdäck kan man parera med roder och växelspak samtidigt som man vinschar för att inte driva in i andra båtar etc. Vårat krav på båten är att en person ska kunna hantera den. Och vi vill inte ha någon el-vinsch för vi vill inte vara beroende av el.

-         Motorn, en encylindrig Götamotor med 6 hk är helrenoverad. Vi har även monterat dit en el-start så vi kan starta den från sittbrunnen. Vi kan fortfarande strata den med snöre om det behövs. Motorrummet har vi ljudisolerat.

-         Vi har dragit om elen och gjort om elsystemet lite. Vi har ett 12 V batteri avsett för att starta motorn. Detta batteri laddas av motorn. Det har även en huvudströmbrytare så vi kan bryta strömmen. Sedan har vi ett 12 V batteri till belysning, lanternor, radio, VHF mm. Det laddas av en 33 watt solcell på rufftaket. Även detta batteri har en huvudströmbrytare för att kunna bryta strömmen. Sedan har vi en strömbrytare emellan dessa två batterier som vi kan slå på/öppna för att kunna ladda båda batterierna med solcellen eller med motorn eller för att kunna använda båda till att starta motorn etc. om så behövs.

-         Vi har ett gasolkök som vi kommer att använda i den mån det finns gasol. Vi har även med oss ett friluftskök i reserv som kan monteras uppe på gasolköket. Friluftsköket kan drivas av bensin, diesel, citydiesel, flygbränsle, fotogen mm.

-         Vi har gjort om garderoben till ett minimalt toalettutrymme med en liten porta potti.

-         Vi kommer att förvara allt vatten i dunkar och flaskor för att kunna placera vikten där den behövs och där det finns plats.

-         Vi har monterat fotsteg i masten.

-         Vi har monterat in en VHF (nawman 7100).

-         Vi har en plastimo livflotte i väska för fyra personer.

-         Vi har en Zodiak gummibåt på 2,60 m för att kunna ro iland.

-         Vi har en autopilot i reserv (en autohelm).

-         Vi kommer att ha två st små GPS: er och en plastsextant.

-         Vi kommer inte att ha Internet men en dator så vi kan skriva och föra över på ett USB minne och ta med till ett internetcafé och lägga ut på vår blogg.

-         Vi använder våra klätterselar som livselar ombord.


/Fredrik