Avslut och början...

Okej, jag har varit dålig på att uppdatera bloggen. Slutade mitt arbete i fredags och inte förrän idag har jag börjat komma in i "lunken". Har fortfarande svårt att förstå att jag inte ska jobba igen på ett bra tag. Att säga att jag slutat arbeta är lite missvisande. Jag har semester i de sex veckor som är kvar innan vi åker den 17 maj. Sedan är jag arbetslös...


Här följer en kort sammanfattning över vad som har skett under de senaste dagarna:


Vi har varit på årsmöte med Tunabergs Högfjäll och Klätterklubb! Mötet gick av stapeln i lördags den 5 april. Dagen bjöd på härlig klättring i solskenet på Simonsberget vid Tunaberg och en trerätters middag kombinerad med ett årsmöte på kvällen.


Vi har även jobbat med båten. Huven och nedgångsluckan har kommit på plats! Polering och vaxning av båten har påbörjats. Signalflaggorna är färdiga. Bottenmålningen är klar! Tid för sjösättning är uppskriven... Det börjar närma sig den 17 maj och mina förväntningar blir större för var dag som går.

Nedgångsluckan innan ombyggnad:


 

Nedgångslucka efter ombyggnad:

 

Stereo och högtalare på plats:

 

Idag när vi steg upp klockan 06:15 var det snö utanför fönstret. Det innebar att ta bussen till båten för att polera och vaxa var uteslutet. Det blev packning av lägenheten istället. Vad prylar vi har! Ändå har vi inte mycket prylar om man jämför med andra men ändå! Vardagsrummet består nu av en hörna med saker som ska stuvas undan. En hörna med saker som ska till båten. En hörna med saker som ska till sopptunnan. Någonstans mitt i står jag och kliar mig på huvudet...

Lite intressant var det när jag tog kontakt med försäkringsbolaget där jag har min hemförsäkring. Efter en kort diskussion om vad vi faktiskt har i våran lägenhet kom både jag och försäkringssnubben fram till att vi skulle ha lägsta möjliga försäkringssumma på saker och möbler vi lämnar i lägenheten. Vi köper secondhand... Inte för att snåla utan för att det är spännande med saker och möbler som det syns att det finns en historia bakom. Det är inte så stort värde i sakerna mätt i pengar men det är inte det viktigaste. Skulle något hända med våra saker går de ändå inte att ersätta med pengar. Med andra ord är en försäkring egentligen onödig i vårat fall men jag och försäkrningssnubben var överens om att det finns andra viktiga saker med en hemförsäkring som gör det värt de 700 kr om året som det kostar.
 
Nu hoppas vi på bättre väder imorgon så vi kan jobba lite med båten igen. Hoppas, hoppas, hoppas!!! 5 veckor och 2 dagar kvar tills vi avseglar...

/Kristina

#1 - - Magnus:

Hej på er och grattis till beslutet om långsegling och till en trevlig blogg. Kommer att följa er resa så gott vi hinner. Själva kommer vi inte iväg förrän nästa år, så det blir en runda i Östersjön mellan juni-sept i år.

Ha det! Magnus

#2 - - Magnus:

Förresten; glömde säga att jag gillar doghouset/nedgångsluckan. Snygg och praktisk. Myggnät är nog en bra grej att ha över luckan när ni kommer ner till värmen och vill ha luckorna öppna...
Magnus